آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

«متفکر دوم» جهان در انتخابات آینده با کدام «لقب» می‌آید

مردم افغانستان به این باور بودند که اشرف غنی چون تحصیل کرده غرب است، نمی‌تواند ناسیونالیست یا قوم‌گرا باشد، اما عملکرد رییس جمهور غنی در حکومت کنونی برای مردم ثابت کرد که خوش‌بینی شان خیلی بی‌مورد بوده است.



محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور در مبارزات انتخابات ریاست جمهوری دور گذشته با لقب «دومین متفکر جهان» وارد بازی‌های انتخاباتی شد.
منتقدان غنی که جناح رقیب انتخاباتی او بودند در آن ایام تاکید داشتند که این لقب «جعلی» است. اشرف غنی در رقابت‌های انتخاباتی برای رسیدن به ریاست جمهوری فراوان سرمایه‌گذاری کرد تا مردم را نسبت به خویش خوش‌بین بسازد که تا حدی موفق نیز شد.
آدرس‌های مختلف یک سره تبلیغات می‌کردند که غنی «دومین متفکر جهان» است.
مردم افغانستان که از تاریخ گذشته به شدت نفرت دارند، امید داشتند که اشرف غنی در غرب تحصیل کرده است و درعین حال در جنگ‌های داخلی هیچ نقش نداشته است.
اشرف غنی برای مردم افغانستان زیاد شناخته شده نبود. غنی در زمامداری حامد کرزی رییس جمهور پیشین کشور به حیث رییس کمیسیون انتقال مسئولیت‌های امنیتی از نیروهای آیساف به نیروهای امنیتی افغانستان گماشته شد و هدف این بود که او برای مردم افغانستان معرفی شود.
مردم افغانستان به این باور بودند که اشرف غنی چون تحصیل کرده غرب است، نمی‌تواند ناسیونالیست یا قوم‌گرا باشد، اما عملکرد رییس جمهور غنی در حکومت کنونی برای مردم ثابت کرد که خوش‌بینی شان خیلی بی‌مورد بوده است.
اکنون مردم از حکومت‌داری غنی به علت انحصارگری قدرت و طرح سیاست‌های قومی به تنگ آمده‌اند.
وقتی فهرست نامزدان انتخابات ریاست جمهوری دور گذشته از سوی کمیسیون انتخابات منتشر شد، بسیاری‌ها گمان می‌کردند که زلمی رسول که در آن زمان وزیر خارجه حکومت بود، برنده انتخابات ریاست جمهوری می‌شود.
افکار عمومی کشور پیش از رفتن به پای صندوق‌های رای این تبصره را با خود داشتند که امریکایی‌ها در انتخابات، انتخاب خود شان را خواهند داشت.
رییس جمهور غنی چه در زمان مبارزات انتخاباتی و چه در حکومت وحدت ملی شعارهای خیلی قشنگ داشت و در تمام حوزه‌ها فکر و برنامه.
اشرف غنی همواره در صحبت‌هایش تاکید کرده است که هیچ شهروندی بر شهروند دیگر از امتیاز بیشتر برخوردار نیست و همه، شهروندان جمهوری اسلامی افغانستان هستند.
اشرف غنی را تقلب انتخاباتی، «رای گوسفندی» و حمایت ایالات متحده امریکا به قدرت رساند و خاص و عام به این موضوع پی برده‌اند.
رییس جمهور غنی در موارد زیادی نشان داده است که یک فاشیست( معتقد به برتری قومی) است.
اقوام فارسی زبان سخت از بازی‌های قومی غنی شاکی‌اند و حتی پشتون‌ها در بخش‌های مختلف کشور بالای او معترض‌اند.
آنچه رییس جمهور غنی در چهار سال حکومت‌اش انجام داد، مردم را به یاد جنگ‌های دهه هفتاد انداخت، به درگیری‌هایی که مردم افغانستان قربانی داده‌اند و دوست ندارند یک بار دیگر آن کشمکش‌ها تکرار شود.
چگونگی برگزاری انتخابات پارلمانی در غزنی و بازداشت نظام‌الدین قیصاری از فرماندهان خیزش‌های مردمی و از نزدیک جنرال دوستم معاون اول ریاست جمهوری در فاریاب، نزدیک است که منجر به یک درگیری شود.
عطا محمد نور، محمد محقق و جنرال دوستم طی چند روز گذشته حکومت را هشدار دادند و از شروع یک تقابل فزیکی خبر داده‌اند.
ماندن جنرال دوستم در ترکیه و بازداشت نظام‌الدین قیصاری، ازبیک‌های افغانستان را خشمگین ساخته است و اگر این خشم مهار نشود، معلوم نیست که ترک‌تباران دست به چه اقدامی می‌زنند.
باید گفت که رییس جمهور دست غنی برای مردم افغانستان رو شده و نمی‌تواند با سر دادن شعار و لقب دومین متفکر جهان واقعیت‌های جاری را تغییر بدهد.
اختر سهیل- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا