آخرین اخبارافغانستاندسته بندی نشدهسیاست

متقی: با امریکا بر سر آزادی ذخایر ارزی به توافقاتی رسیده‌ایم

خبرگزاری دید: مولوی امیرخان متقی وزیر خارجه طا-لبان در نشستی خبری در کابل می‌گوید که با امریکا و اتحادیه اروپا برای آزاد سازی ذخایر ارزی به توافقاتی دست یافته‌اند.


امیر خان متقی این موضوع را امروز چهارشنبه(۱۶سنبله) در برنامه حساب‌دهی «مسئولان به ملت» بیان کرد.
متقی گفت: هماهنگی‌های لازم با نمایندگان با صلاحیت کشورهای امریکا، چین، روسیه و اتحادیه اروپا در خصوص آزاد سازی ذخایر ارزی کشور، انجام شده که در نتیجه ایالات متحده امریکا اخیراً از آزاد سازی ۳.۵ میلیارد دالر به گونه مشروط خبر داده است؛ اما وزارت امور خارجه در تلاش است تا زمینه آزاد سازی ۷ میلیارد دالر ذخایر ارزی افغانستان را بدون قید و شرط فراهم کند.
به گفته مقتی، در اثر تلاش‌های پیگیر این وزارت، روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی با کشور های جهان تامین گردیده که از این رهگذر، ۲۱ نمایندگی سیاسی و کنسولی و دفاتر سازمان‌های بین‌المللی در کابل فعالیت شان را از سر گرفته و با ۳۵ نمایندگی سیاسی و کنسولی در خارج از کشور، روابط فعال و مستمر تامین شده است.
سرپرست این وزارت افزود، طی یک سال اخیر، به منظور کاهش فقر و رفع نیازمندی‌های فوری، دراثر تلاش‌های این وزارت، به ارزش بیش از ۱.۶ میلیارد دالر کمک های بشردوستانه کشورهای منطقه و جهان و سازمان های بین‌المللی جلب شده است.
مولوی متقی توزیع ده هزار جلد پاسپورت به افغان‌های مقیم دبۍ و جده، ده هزار سند عدم مسئولیت جرمی، ۱۵۰۰ ویزه به اتباع خارجی، زمینه سازی برای عودت ۸۰۰ هزار مهاجر افغان، ساده سازی پروسه‌های اداری و تنظیم اسناد آرشیفی وزارت را بخشی از کارکردهای مهم خود طی یک سال اخیر خواند.
این در حالی است که تاکنون هیچ کشور دولت موقت طا-لبان را به رسمیت نشناخته است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا