آخرین اخبارافغانستانسیاست

متقی: برای تطبیق پروژه تاپی آماده هستیم

خبرگزاری دید: سرپرست وزارت خارجه سرپرست در دیدار با وزیر خارجه ترکمنستان بر آمادگی خویش برای تطبیق پروژه تاپی تاکید کرده است.

وزارت خارجه سرپرست روز گذشته (دوشنبه، ۷ حوت) با نشر بیانیه‌ای اعلام کرد که امیرخان متقی سرپرست این وزارت در جریان سفرش به ترکمنستان با رشید مرادوف وزیر خارجه‌ آن کشور دیدار و از آمادگی خویش برای آغاز کار عملی پروژه تاپی در خاک افغانستان خبر داده است.

بر اساس اعلامیه‌‌، متقی با آقای مرادوف در شهر عشق‌آباد پایتخت ترکمنستان دیدار کرده و در مورد آمادگی‌ها برای آغاز کار عملی پروژه تاپی در خاک افغانستان معلومات داده است.

سرپرست وزارت خارجه‌ در این دیدار ابراز امیدواری کرده است که دو‌طرف بتوانند در آینده‌ نزدیک کار عملی پروژه تاپی را در خاک افغانستان آغاز کنند.

در اعلامیه‌ وزارت خارجه‌ سرپرست آمده است که وزیر خارجه‌ ترکمنستان پروژه تاپی را «یک پروژه بزرگ و دارای اهمیت استراتژیک» برای ترکمنستان دانسته است.

آقای مرادوف گفته است که آنان کار پروژه تاپی را در کشور خود به اندازه‌ کافی به پیش برده‌اند و ابراز امیدواری کرده است که تیم‌های مشترک دوطرف بتوانند کار این پروژه را در خاک افغانستان نیز آغاز کنند‌.

پروژه انتقال گاز ترکمنستان از مسیر افغانستان به پاکستان و هند موسوم به «تاپی»، یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های انتقال گاز در منطقه است. از طریق این پروژه سالانه ۳۳ میلیارد متر مکعب گاز از ترکمنستان به سه کشور دیگر انتقال داده می‌شود.

کار این پروژه در سال ۲۰۱۶ از ترکمنستان آغاز شد و انتظار می‌رفت که تا سال ۲۰۱۹ تکمیل شود.

افغانستان در سال ۱۳۹۶ کار این پروژه را در ولایت هرات آغاز کرد؛ اما مطابق وعده‌های قبلی نتوانست آن را به پایان برساند.

کار این پروژه پس از سقوط نظام جمهوریت در افغانستان و تسلط طا-لبان، متوقف شده است.

این پروژه شامل انتقال ۵۰۰ کیلوولت برق و خط آهن نیز می‌شود.

سرپرست وزارت خارجه‌ و وزیر خارجه‌ ترکمنستان در این دیدار همچنین در مورد توسعه تجارت، همکاری در بخش راه آهن، افزایش برق وارداتی ترکمنستان به افغانستان و توسعه راه لاجورد گفت‌وگو کرده‌اند.

متقی همچنین تاکید کرده: «سطح اطمینان بین کابل و عشق‌آباد در بالاترين حد است؛ دو کشور باهم همکار هستند و توافقات خوبی در خصوص برق، راه‌آهن، پروژه تاپی، احیای راه لاجورد، تجارت و سرمایه‌گذاری با طرف ترکمنستان حاصل شد».

بر اساس اعلامیه‌ وزارت خارجه‌، قرار شده است که نشست نمایندگان پنج کشور شامل مسیر لاجورد در آینده نزدیک در پایتخت ترکمنستان برگزار شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا