آخرین اخبارافغانستانسیاست

متقی خواست جامعه جهانی را برای تشکیل دولت فراگیر «بهانه» خواند

خبرگزاری دید: در بحبوحه‌ تشدید بحران انسانی در افغانستان، امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه طا-لبان درخواست جامعه جهانی را برای ایجاد یک دولت فراگیر «بهانه‌» خوانده است.

امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه حکومت سرپرست طا-لبان، روز پنج‌شنبه (۷ دلو) به رسانه‌ها گفته است، جامعه جهانی هیچ تعریف از دولت فراگیر ندارد و نمونه‌‌ای هم در این زمینه وجود ندارد.
سرپرست وزارت خارجه طا-لبان تأکید کرده است که این خواست‌ها فقط «بهانه» است، زیرا به گفته او حکومت کنونی آنان، به معنای حضور «همه اقوام» افغانستان است و تصریح کرده که کابینه‌ آنان در حال تشکیل است.
متقی افزوده است:«از آن‌جایی‌ که ما مقامات دولت پیشین را در کابینه خود نداریم، از نظر جهان همه‌شمول نیستیم.» او قاعده همه شمولی جهان را نقش‌دادن به مقامات حکومت پیشین عنوان کرده است.
گفتنی است که در حال حاضر طا-لبان خواهان به رسمیت‌شناخته‌شدن حکومت سرپرست‌شان از سوی جامعه جهانی می‌باشند؛ اما کشورهای جهان پیوسته شرایط به رسمیت‌شناسی را ایجاد دولتی فراگیر و رعایت حقوق زنان، اقلیت‌های قومی و مذهبی و رعایت حقوق بشر دانسته‌اند.
پس از سقوط افغانستان به دست طا-لبان، قطع کمک‌های جامعه جهانی و فروپاشی نظام سیاسی، سبب تشدید بحران انسانی، گستردگی فقر و گرسنگی شده است. به گفته سازمان‌های مددرسان، افغانستان هم‌اکنون در خطر قحطی قرار دارد و توجه فوری و ویژه جهان را می‌طلبد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا