آخرین اخبارافغانستانخبر های مهمسیاست

متقی: هدف نشست امروز تعامل مثبت و روایت همکاری منطقه‌محور است

خبرگزاری دید: وزیر خارجه حکومت سرپرست در آغاز نشست «ابتکار همکاری منطقه‌ای» گفت که ما مدل و ساختار سیاسی دیگران را احترام داریم و از دیگران نیز می‌خواهیم به ساختار سیاسی ما احترام بگذارند.

امیر خان متقی در این نشست که امروز دوشنبه(٩ دلو) با تاخیر در کابل برگزار شد، گفت که هدف از برگزاری این نشست ایجاد روایت منطقه‌محور برای تعامل سازنده است.

متقی: ما مدل‌ها وساختار سیاسی دیگران را احترام داریم و از دیگران نیز می‌خواهیم که به مدل و ساختار حکومت ما احترام بگذارند. نسخه‌های تحمیلی و وارداتی در افغانستان نتیجه نداده است و نباید تکرار شود.

وی افزود: با وجود یوناما در افغانستان نیازی به نماینده خاص سازمان ملل در کشور نیست.

به گفته وی، همکاری‌های منطقه‌ای می‌تواند متمرکز بر موارد عمده ذیل باشد:

– بررسی راه‌های تعامل و همکاری منطقه‌محور بر اساس منافع مشترک منطقه‌ای؛

–  ایجاد روایت منطقه‌محور برای تعامل مثبت و سازنده با حکومت سرپرست جهت مبارزه با تهدیدهای بالفعل و بالقوه در منطقه؛

متقی همچنین گفت که آ‌ن‌ها حاضر هستند با کار مشترک بر مبنای منافع مشترک و احترام متقابل با کشورهای منطقه تعامل و همکاری کنند.

‏وزیر خارجه حکومت سرپرست در ادامه گفت: افغانستان به عنوان کشوری که نزدیک به نیم قرن ناامنی و بی‌ثباتی را تجربه کرده است، به هیچ صورت نمی‌خواهد تا کشوری در منطقه دچار ناامنی و بی‌ثباتی گردد.

وی ابراز امیدواری کرد که با تقویت یک اجماع منطقه‌ای موفق منافع همه بازیگران منطقه حفظ گردد.

در این نشست علاوه بر نمایندگان کشورهای چین، ایران، روسیه و پاکستان، نمایندگان کشورهای هند، اندونیزیا، ترکیه، قرقیزستان، قزاقستان و ترکمنستان نیز حضور داشتند.

گفتنی است که این نشست بیشتر در سطح سفرای کشورهای منطقه برگزار شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا