اسلایدشوافغانستانتحلیل

مجددی؛ جنازه پر برکت سیاسی

 

صبغت‌الله مجددی از رهبران کهن‌سال جهادی که در تحولات چهل سال اخیر کشور همواره حضورداشته و جریانی جهادی را رهبری کرده است، در یک نشست خبری از موضع‌گیری حکومت وحدت ملی اعلام حمایت کرد.

آقای مجددی از آن رهبرانی است که در یک و نیم دهه گذشته بنا به اقتضای سیاسی و اجتماعی، موضع‌گیری‌های متفاوت داشته و همیشه رسانه‌ها و مردم را با دیدگاه‌های عجیب‌اش غافلگیر کرده است.

از موضع‌گیری تند او در بازی موش و گربه امضای توافق‌نامه امنیتی افغانستان – امریکا گرفته تا استخاره‌اش برای پیروزی اشرف غنی در انتخابات ریاست جمهوری و از اظهارات تندش علیه اشرف غنی تا اعلام حمایت غافلگیر کننده‌اش از موضع‌گیری حکومت در مورد رخدادهای اخیر ترورستی در کابل و اعتراض مردم در برابر ارگ.

مجددی در کسوت یک پیر و مرشد گاهی ردای روحانی پوشیده برای خیر و صلاح حکومت و ملت افغانستان طلب خیر و برکت کرده و گاهی هم در هیئت یک سیاستمدار مصلح برای آشتی میان مردم و حکومت گام پیش گذاشته است.

این چهره شناخته‌شده سیاسی و مذهبی گاهی هم در کمال ناباوری مردم، عندالضرورت و عندالاقتضا در انطباق‌پذیری کامل با سیاست‌ها و موضع‌گیری‌های ارگ به صدور فتوا پرداخته و در یک حالت خلسه‌وار سری به دوران سلطنت آل یحیا زده، در عالم وهم و خیال با شعور مردم بازی می‌کند.

اعتراض‌های مردم نسبت به وضعیت وخیم امنیتی موجود و کشته‌شدن هر روزه مردم ملکی در شهرها و روستاهای کشور ارگ را به گونه وحشتناکی ترسانده است هم از این‌رو است که حکومت و سردمداران در کاخ ریاست‌ جمهوری برای ابقا خویش و پراکنده ساختن معترضان به هر وسیله و طریقه‌ی ممکن متوسل می‌شود. کی بهتر از مجددی!

به نظر می‌رسد تاخت و تازهای تند مجددی در برابر اشرف غنی  کارگر افتاده و اینک دسترخوان پولی خانواده مجددی دوباره از سوی ریاست‌جمهوری اجرا شده که این‌گونه جانب ارگ را گرفته است چه تجربه نشان داده که اگر منافع خانواده‌گی رهبران این چنینی به خطر افتد، در گرو هیچ اصل انسانی نبوده و حاضر به هرگونه معامله هستند.

خانواده مجددی در تاریخ معاصر کشور نقش بارزی در بازی‌های سیاسی داشته و همیشه جانب قدرت را رعایت کرده است، پس این موضع‌گیری مجددی بی‌پیشینه نبوده و برای مردم کابل و کل کشور قابل پیش‌بینی بود.

اکنون سوالی که مطرح می‌شود این است که چرا مجددی از موضع‌اش در برابر اشرف غنی ۱۸۰ درجه فاصله گرفته و یک‌باره از سیاست‌ها و موضع‌گیری‌های ارگ حمایت می‌کند.

مجددی به تعبیری مجازی جنازه پر برکتی است برای برنامه‌های ارگ و جامعه جهانی؛ چون این چهره تشریفاتی، اگرچه از لحاظ فزیکی تاکنون زنده است، ولی از نگاه سیاسی مرده‌ای است که برای هیچ جناح سیاسی ایجاد خطر کرده نمی تواند. حامد کرزی، در جرگه بزرگی که برای امضای توافق‌نامه امنیتی با امریکا برگزار کرده بود، این چهره را در کسوت یک مشوق مصلح روی صحنه آورد، تا در برابر خودداری او برای امضای پیمان پا فشاری کند.

اینک نوبت اشرف غنی است، تا از این جنازه سیاسی کار کشیده و از مرداب سیاست افغانستان ماهی طلایی بگیرد. پس اعلام حمایت مجددی به عنوان رییس شورای احزاب جهادی و ملی از موضع‌گیری ارگ در پیوند با رخدادهای اخیر کشور یک کنش خیرخواهانه نه بلکه یک سناریوی از پیش تعیین‌شده برای تقویت سنگر رییس جمهوری در برابر خواست‌های شهروندان است.

شکوهمند – خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا