آخرین اخبارافغانستانسیاست

مجلس سنا؛ تطبیق پیمان امنیتی با امریکا بررسی می‌شود


پس از افزایش حمله‌های گروهی طالبان در نقاط مختلف کشور و قربانی شدن روز افزون سربازان نیروهای امنیتی و دفاعی در هفته‌های اخیر، برخی از سناتوران از عدم همکاری نیروهای حمایت قاطع انتقاد کرده و می‌گویند که باید چگونگی تطبیق پیمان امنیتی با امریکا از نو بررسی شود.

به گزارش خبرگزاری دید، فضل‌هادی مسلم‌یار رییس مجلس سنا در نشست روز گذشته این مجلس گفت:« ما مسئولان امنیتی را در خصوص چگونه‌گی مراحل تطبیق پیمان امنیتی با امریکا و ناتو فرا می‌خوانیم؛ آنان باید اعتراف کنند که امریکا و ناتو به مواردی که در پیمان آمده، عمل می‌کنند یا خیر.»

مسلم‌یار پس از آن بر بررسی پیمان امنیتی با امریکا و ناتو تأکید کرد که شماری از سناتوران به شدت از حمایت نکردن هوایی نیروهای خارجی از نیروهای امنیتی در جنگ با طالبان انتقاد کردند.

به گفته‌ آقای مسلم‌یار، مسئولان امنیتی باید پاسخ بگویند که پیمان امنیتی به چه اندازه عملی شده و به سود مردم افغانستان است.

رییس مجلس سنا تأکید کرد که مفید نبودن پیمان امنیتی با امریکا و ناتو برای مردم افغانستان قابل پذیرش نیست و باید این دو پیمان به خیر مردم افغانستان تمام شود.

از سویی هم، محمد علم ایزدیار معاون اول مجلس سنا نیز گفت که مسئله‌ حضور نیروهای حمایت قاطع در چارچوب پیمان امنیتی و همکاری آنان با نیروهای امنیتی در جنگ با طالبان باید بازنگری شود.

ایزدیار افزود که نیروهای خارجی باید مطابق به نیاز نیروهای امنیتی همکاری به موقع داشته باشند.

برخی دیگر از نماینده‌گان سنا، از این هم فراتر رفتند و خواهان لغو این پیمان از سوی دولت افغانستان شدند. این نماینده‌گان استدلال می‌کردند که امریکا و هم‌پیمانان‌اش در جنگ افغانستان با نیروهای داخلی همکاری صادقانه ندارند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا