آخرین اخباراجتماعافغانستانسیاست

مجلس نمایندگان تعطیل شد/ کار فراقانونی پارلمان دوساله شد

مجلس نمایندگان در هر سال کاری ۴۵ روز در تابستان «از اول اسد تا ۱۵ سنبله»و ۴۵ روز در زمستان « از اول دلو تا ۱۵ حوت » تعطیل شده و نمایندگان موظفند به دیدن حوزه های انتخابی خود بروند و بعد از بازگشت از مشکلات آن‌ها باخبر شوند.
مجلس نمایندگان هفتمین سال کاری خود را که دو سال بیش از عمر پیش بینی شده برای این مجلس در قانون است، روز شنبه «۳۰ جدی» و در آخرین جلسه با اعلام گزارش برگزاری ۵۴ نشست عمومی خود پایان داد و برای مدت ۴۵ روز وارد تعطیلات زمستانی شد.
به گزارش خبر گزاری دید، عرفان الله عرفان منشی مجلس نمایندگان در آخرین روز کاری این نهاد در سال ۱۳۹۶ اعلام کرد که امسال ۵۴ نشست عمومی برگزار شد که ۱۴ مورد در ارتباط با سوال نمایندگان از دولت، ۳ نشست برای شنیدن گزارش قوا و یک نشست استیضاح بوده است.
عرفان افزود: در سال کاری ۱۳۹۶ این مجلس دو نشست غیر علنی و ۳۴ نشست عالی برگزار کرده است.
به گفته وی مجلس نمایندگان در بخش قانون‌گذاری ۲۷ مصوبه داشت که از آن جمله ۳ طرح قانون، ۸ فرمان تقنینی، ۳ سند بودجه و مالی و ۴ سند بین‌المللی را تصویب کرده است.
منشی مجلس گفت که در نشست عمومی ۷ سند قانونی که بر خلاف قانون اساسی و منافع ملی افغانستان بود رد یا لغو شد.
تصویب قانون ثبت و احوال نفوس از جمله مشکل‌ترین و جنجالی ترین قوانینی بود که مجلس نمایندگان در سال ۱۳۹۶ با آن مواجه شد و در باره آن بحث و تبادل نظر کرد و پس از ماهها تأخیر و بحث، آن را تصویب کرد اما تصویب آن نیز مشکل را حل نکرد و توزیع شناسنامه‌های الکترونیکی همچنان در حالت تعلیق باقی مانده است.
قابل یاد آوری است که دو سال کار اضافی مجلس با فرمان رییس جمهور تمدید شده بود که خلاف قانون اساسی کشور است و کارشناسان باور دارند که در سال هشتم نیز انتخابات برگزار نخواهد شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا