آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمسیاست

مجلس نمایندگان صلاحیت استجواب محب را ندارد

پس از انتقاد برخی نمایندگان مجلس از عدم حضور حمدالله محب مشاور امنیت ملی کشور برای استجواب در مجلس، شورای امنیت ملی در پاسخ می‌گوید که مجلس نمایندگان صلاحیت استیضاح یا استجواب مشاور امنیت ملی را ندارد.

به گزارش خبرگزاری دید، در اعلامیه‌ای که امروز شنبه (۱۷ عقرب) از سوی دفتر شورای امنیت ملی به نشر رسیده، آمده است که براساس قانون اساسی، مجلس نمایندگان صلاحیت دارد تا اعمال حکومت را نظارت و تنها وزیران و ادارات مشخص را استجواب و یا استیضاح کند.
در اعلامیه تأکید شده است که بر بنیاد این قانون، حکومت متشکل از وزرا بوده و مشاوریت امنیت ملی شامل آن نمی‌شود.
دفتر شورای امنیت ملی خاطرنشان کرده است که با درنظرداشت قانون اساسی، مجلس نمایندگان می‌تواند وزیران دفاع ملی، امور داخله و رییس عمومی امنیت ملی را در رابطه به موارد امنیتی استجواب یا استیضاح کند.
با این حال، این دفتر تأکید کرده است که مشاور امنیت ملی زمانی حاضر است در جلسات استماعیه‌ مجلس نمایندگان شرکت کند که آجندای موضوع از سوی این مجلس قبلاً مشخص شده باشد.
هفته گذشته مجلس نمایندگان مسئولان نهادهای امنیتی، معاون اول رییس جمهور و مشاور امنیت ملی را برای استجواب در پیوند به رخدادهای خونبار امنیتی اخیر به مجلس فراخواند.
با این حال، امرالله صالح معاون اول رییس جمهور نیز در نشست امروز این مجلس حضور نیافت. آقای صالح در یک یادداشت فیسبوکی شرکت در نشست استماعیه‌ مجلس نمایندگان را «فرصت» و «غنیمت» خوانده و اما گفته است که شرکت در آن باید براساس آجندای منظم و تشریفات تعریف‌شده برای معاونیت اول ریاست‌ جمهوری صورت گیرد.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا