آخرین اخبارافغانستانسیاست

«مجمع افغان‌ها» از سوی طا-لبان روز چهارشنبه برگزار می‌شود

خبرگزاری دید: قرار است در ایام آتی نشستی از عالمان دین هوادار طا-لبان در کابل برگزار شود. پیشتر سخنگویان طا-لبان این نشست را «مجمع‌ افغان‌ها» خوانده بودند. اخیراً رهبری آن‌ها دستور داده که عالمان دینی حامی «مجاهدین» در نشست اشتراک کنند.

«مجمع افغان‌ها» از سوی طا-لبان روز چهارشنبه برگزار می‌شود

براساس مکتوبی که رهبران طا-لبان به افرادشان در ولایات فرستاده‌اند، قرار است هزاران تن در نشستی که روز چهارشنبه (۸ سرطان) در کابل برگزار ‌شود، اشتراک کنند.
دفتر ریاست‌الوزرای طا-لبان به ‌تاز‌گی مکتوبی به ولایات فرستاده که در آن، از برگزاری یک نشست در کابل سخن رفته است. این مکتوب به واحدهای اداری در ولایت‌ها فرستاده شده است.
در مکتوب آمده است که قرار است طا-لبان نشست شورای علمای‌شان را هفته جاری در کابل برگزار کنند. در مکتوب تصریح شده که این جرگه بنا بر فیصله نشست کابینه طا-لبان برگزار می‌شود. این نشست تحت ریاست ملا هبت‌الله آخوندزاده رهبر طا-لبان در قندهار‌ برگزار شده بود.
براساس برنامه‌‌ریزی طا-لبان، قرار است عالمان دین مورد نظر و تأیید این گروه در یک نشست بزرگ دعوت شوند. هرچند ماهیت و اجندای این نشست واضح نیست، اما منابع گفته‌اند که طا-لبان قرار است در مورد بازگشایی‌ مکاتب دخترانه، در این نشست با اتکا بر دیدگاه ملاهای مورد حمایت‌شان تصمیم‌گیری کنند.
طا-لبان برای راه‌اندازی این نشست کمیسیونی را تحت ریاست ملا برادر معاون اقتصادی رییس‌الوزرای‌شان ایجاد کرده‌اند. آنان پیش‌بینی کرده‌اند که این نشست در ۸ سرطان در کابل برگزار شود.
به این ترتیب قرار است از هر ولسوالی سه تن، شامل دو عالم دین و یک متنفذ، توسط رییسان ادارات نظامی و ملکی طا-لبان برای شرکت در این نشست گزینش شوند. افزون بر این، از ولایت مربوطه، از هر ناحیه آن دو متنفذ و یک عالم دین، به اضافه رییس، معاون و سه عضو شورای علمای ولایت‌ها، برای اشتراک در این نشست گزینش و معرفی شوند.
براساس دستور طا-لبان، مشخصات کامل افراد گزینش‌ شده که «دارای شهرت علمی، نام نیک، مجاهد و یا حامی جهاد باشند» پیش از پیش به دارالانشای کمیسیون برگزار‌کننده نشست تحویل داده می‌شود.
طا-لبان تاکنون به‌گونه رسمی برگزاری این نشست را تایید نکرده‌اند. با این حال، براساس اطلاعیه‌‌ای که در خوابگاه دانشگاه پولی‎تخنیک نصب شده، قرار است به ‌زودی نشستی برگزار شود.
تصمیم طا-لبان برای برگزاری این نشست، در سطح بین‌المللی واکنش داشته است. دیده‌بان حقوق بشر گفته است که نهاد تصمیم‌گیری بدون زنان، نمی‌تواند مشروع باشد. هیدر بار، معاون مدیر بخش زنان دیده‌بان حقوق بشر، روز یک‌شنبه (۵ سرطان) در توییتی گفت که مردم به‌شدت امیدوار خواهند بود تا نشست طا-لبان پیش‌رفت کوچکی در جهت پایان دادن به نقض حقوق زنان و دختران باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا