آخرین اخبارجهانسیاست

محب به سیگار در مورد فساد اداری و سقوط حکومت پیشین پاسخ داد

خبرگزاری دید: مشاور امنیت ملی رییس جمهور غنی گفته است که به سئوالات بازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان در باره خروج پول نقد از کشور در ماه اگست پاسخ داده است.


حمدالله محب گفته است که در دسمبر سال گذشته به طور داوطلبانه با جان ساپکو سر مفتش ویژه ایالات متحده برای بازسازی افغانستان (سیگار) در دفتر‌ش واقع در منطقهٔ آرلینگتن ایالت ورجینیا ملاقات کرده و به سوالات مربوط به فساد اداری حکومت پیشین افغانستان که از حمایت امریکا برخوردار بود، پاسخ داده است.
وی در مصاحبه‌ای با صدای امریکا گفته است که «به سیگار حساب بانکی و همه دارایی‌هایم را تحویل دادم» و افزود که همکاری‌اش را با سیگار در جریان تحقیقات ادامه خواهد داد.
محب مانند سایر افراد گفته وی نیز نگران است که افراد «واقعاً فاسد» که خود را از طریق سیستم‌های مالی و قراردادی های تحت نظارت ایالات متحده در افغانستان متمول کرده‌اند، حالا در نقاط مختلف جهان آزادانه سیر و سفر می‌کنند.
این در حالی است که کانگرس امریکا از سیگار خواسته است تا تحقیقاتی را در مورد اتهام‌هایی انجام بدهد که آیا اشرف غنی هنگام فرار از افغانستان در اگست سال گذشته، میلیون‌ها دالر را با خود برده است یا خیر؟‌


سفارت روسیه در کابل برای نخستین بار در مورد اتهام انتقال پول نقد توسط رییس جمهور پیشین افغانستان گزارش داد. اما در این مورد هیچ گونه شواهدی ارایه نکرد.
جان ساپکو بازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان گفته است: چرا حکومت افغانستان بسیار سریع سقوط کرد؟‌ چرا اردو به سرعت سقوط کرد؟ به همه تسلیحات چه اتفاق افتاد؟ به پول، تیل و سایر چیزها که تا آخر ارسال کردیم، چه رخ داد؟‌
فضل محمود فضلی، یکی دیگر از همکاران نزدیک اشرف غنی بود که یکجا با وی افغانستان را ترک کرد و حال در سویدن زندگی می‌کند. فضلی که هنوز هم با رییس جمهور پیشین در تماس است، به صدای امریکا گفته که سیگار تا حال از وی و غنی سئوالی نپرسیده است.
فضلی نیز مانند محب گفته است که مایل به همکاری با سیگار است تا به اثبات برساند که وی در هیچ پروندهٔ‌ فساد اداری دخیل نبوده است، اما این مقام پیشین افغانستان در عین حال اعتراف کرد که فساد اداری در همه لایه‌های حکومت پیشین وجود داشت.
فضلی گفته است: دیوانگی است که بگویم فساد اداری وجود نداشت.
وی افزوده که از ادارهٔ سیگار انتظار دارد تا تحقیقات همه‌جانبه را برای افشای فساد اداری در افغانستان انجام دهد.
فضلی همچنین گفته است: روابط مسکو با رییس جمهور غنی خراب بود و حتا برخی از رهبران آسیای مرکزی وی را امپریالیست غربی خطاب می‌کردند.
فضلی و محب هر دو گفتند که آنان از موجودیت مقدار زیاد پول نقد در قصر ریاست جمهوری افغانستان آگاهی نداشتند.
در همین حال، سید اکرم افضلی‌ رییس دیدبان شفافیت افغانستان گفته است:‌ پول در بانک مرکزی افغانستان بود.
ساختمان و مقر اصلی بانک افغانستان در مجاورت قصر ریاست جمهوری افغانستان موقعیت دارد، جایی که منابع مالی، پول نقد و اشیای بسیار قیمتی در آن حفظ می‌شود.

سیگار
بنا بر این، به گفتهٔ افضلی «انتقال پول از بانک مرکزی به قصر، کاری مشکلی نبود، به خصوص زمانی‌که رییس بانک مرکزی پیرو و مرید غنی باشد».
افضلی افزود که غنی، اجمل احمدی شهروند ایالات متحده را حتی پس از آن‌که نامزدی وی برای این سمت بارها از سوی پارلمان رد شد، به عنوان رییس بانک مرکزی حفظ کرد.
آقای ساپکو در پاسخ به سئوالی گفته است که «در پایان کار،‌ ما فراتر از رییس جمهور غنی، به دنبال خروج پول از کشور هستیم».

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا