آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمروند صلحسیاست

محب خطاب به طالبان: مردم را از این بیشتر خشمگین نکنید/ در آوردن ثبات به کشور مصمم هستیم

حمدالله محب مشاور امنیت ملی کشور پیشرفت‌های اخیر طالبان را در سقوط ولسوالی‌ها تبلیغات نادرست این گروه خواند و خطاب به آن‌ها گفت مردم افغانستان را از این بیشتر خشمگین نسازید.


به گزارش خبرگزاری دید، حمدالله محب مشاور امنیت ملی کشور در گفت‌وگو با سرویس خبری ان‌پی‌آر در باره اوضاع امنیتی کشور، روند صلح و دیدگاه مردم افغانستان نسبت به طالبان صحبت کرده است.
مشاور امنیت ملی کشور با اشاره به چگونگی سقوط برخی ولسوالی‌ها به دست طالبان می‌گوید که این گروه مکان‌هایی را که قبلاً محاصره کرده بودند، سقوط دادند.
وی در ادامه بیان داشت: (سقوط) گذرگاه‌های مرزی برای ما تعجب‌آور است، زیرا این چیزی نیست که انتظار داشتیم. اما وقتی سقوط ولسوالی‌های خاص اتفاق افتاد، جنگ تبلیغاتی که طالبان راه‌اندازی کرده بودند، تأثیر خود را داشت. بنابر این، فکر می‌کنم این روحیه برخی نیروها را آسیب زد. آن‌ها به چندین شهر حمله کردند، اما پیشرفت زیادی نداشتند، چون مقاومت سخت بود.
به گفته حمدالله محب، وقتی نظامیان امریکایی خارج شدند، تبلیغات گسترده‌ای از سوی طالبان انجام می‌شد و آن‌ها سعی می‌کردند در صفوف نیروهای امنیتی افغانستان نفوذ کنند و تلاش می‌کردند آن‌ها را قانع کنند که آن‌ها (طالبان) با امریکایی‌ها معامله‌ای کردند و این‌که آن‌ها تسخیر خواهند کرد. این کار برای مدتی کارساز بود.
آقای محب در پاسخ به سئوالی مبنی بر این‌که آیا دولت برنامه‌ای برای توقف طالبان دارد، گفت: قطعاً (بلی) و از بسیاری جهات، پیشرفت سریع آن‌ها متوقف شده است و ما تلاش می‌کنیم از مناطقی که آن‌ها در حال حاضر حمله می‌کنند، دفاع کنیم.
مشاور امنیت ملی کشور می‌گوید که دلیل پیشرف سریع طالبان، گمراه‌شدن سربازان توسط تبلیغات غلط و نادرست این گروه بود. اما با توجه به صحبت‌هایی که با برخی از کسانی که پست‌های خود را رها کرده، داشته، (آن‌ها) برگشته‌اند و حتی اکنون برای برگشت مصمم‌تر هستند تا ولسوالی‌های خود را پس بگیرند.
محب با بیان این‌که مردم از برگشت طالبان خوشحال نیستند و حکومت‌داری به سادگی تسخیر یک مکان و مجبور کردن مردم به تسلیم‌شدن نیست، خاطرنشان کرده است: این افغانستان ۲۰ سال پیش نیست. این مردم انتظاراتی دارند و طالبان آن‌ها را ناامید می‌کنند.
مشاور امنیت ملی در باره گزارش جوامع اطلاعاتی ایالات متحده مبنی بر این‌که دولت افغانستان ممکن شش ماه پس از خروج نیروهای امریکایی سقوط کند، گفت: خوب، هر کشوری بر مبنای اطلاعاتی که در دسترس دارند، ارزیابی خود را انجام می‌دهند.
وی افزود: ما در تلاش برای آوردن ثبات به افغانستان مصمم هستیم. مردم افغانستان تسلیم حاکمیت طالبان نخواهند شد.
در رابطه به مذاکرات صلح، آقای محب می‌گوید: خوب، ما فکر می‌کنیم که طالبان در مذاکرات صادق نیستند. به نظر می‌رسد که آن‌ها بیشتر به راه‌حل نظامی باور دارند تا حل و فصل از طریق مذاکرات.
به بیان وی، برخی رهبران ارشد از داخل و خارج دولت افغانستان برای گفت‌وگو با طالبان می‌روند و امیدوارند بحث‌های جدی در باره آینده کشور داشته باشند.
محب: ما کاملاً اعتماد نداریم که طالبان با جدیت مذاکره کنند. اما امیدواریم آن‌ها (جدی باشند)، زیرا این امر ما را به صلح می‌رساند. و این سریع‌ترین راه برای دستیابی به صلح است که به ثبات در افغانستان منجر خواهد شد. اما اگر آن‌ها آرزوی ادامه جنگ را دارند، فکر می‌کنم که مردم افغانستان به تسلیم‌شدن تمایل ندارند.
وی با اشاره به خیزش‌های مردمی علیه طالبان، خطاب به این گروه گفت: اگر آن‌ها به من گوش می‌کنند، نصیحت من به آن‌ها این است که گفت‌وگوها و مذاکرات صلح را جدی بگیرند. مردم افغانستان را از این بیشتر خشمگین نسازید. تخریب زیرساخت‌ها و دارایی‌های افغانستان را متوقف کنید. این امر برای طالبان خوب تمام نخواهد شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا