آخرین اخبارافغانستانجهانسیاست

گوترش به شورای امنیت:

محدودیت‌های شدید، نقض تعهدات علیه تروریزم و نیازهای بشری در افغانستان روند صعودی دارد 

خبرگزاری دید: دبیر کل سازمان ملل متحد به شورای امنیت این سازمان گفته است که یک سال پس از تسلط طا-لبان بر افغانستان، محدودیت‌های شدید حقوق و آزادی‌های اساسی و روابط طا-لبان با گروه‌های تروریستی ادامه دارد.

آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد گزارش ربع‌وار خود را تحت عنوان «وضعیت افغانستان و پیامدهای آن به صلح و امنیت جهان» به اعضای شورای امنیت این سازمان ارایه کرد.

در گزارش آمده است: محدودیت‌های شدید بر حقوق و آزادی‌های اساسی زنان و دختران افغان، از جمله ممنوعیت تحصیل دوره متوسطه دختران، ادامه یافته و افغانستان را به تنها کشوری تبدیل کرده که از حق مسلم دختران برای آموزش محروم است.

گوترش افزوده است که اعلام خبر کشته شدن ایمن الظواهری رهبر القاعده در کابل توسط امریکا تداوم روابط بین این گروه تروریستی و طا-لبان را به منصه ظهور رساند.

دبیر کل ملل متحد در گزارش خود گفته که رکود شدید اقتصاد و دهه‌ها درگیری، زلزله اخیر و خطرات طبیعی که حدود ۲۴ میلیون نفر با ۵۹ درصد جمعیت افغانستان را تحت تأثیر قرار داد، نیازهای بشری همچنان در حال افزایش است.

در گزارش از قتل‌های هدفمند، ظهور گروه‌های جدید ضد طا-لبان، تداوم حوادث امنیتی مرتبط با گروه‌های مخالف طا-لبان و درگیری‌های داخلی طا-لبان و رویدادهای مرزی نیز یاد شده است.

وی بیان داشته است که گزارش‌های ارایه شده از سوی یوناما حاکی از ادامه حضور و فعالیت گروه‌های خارجی در افغانستان و مناطق مرزی است.

گوترش گفته است که این سازمان از فعالیت دست‌کم ۲۲ گروه مخالف طا-لبان در ۲۶ ولایت آگاه است، اما هیچ یک از این گروه‌ها کنترول قلمرو قابل توجهی را در دست نگرفته است. اما جبهه مقاومت ملی و جبهه آزادی‌بخش ملی مسئولیت چندین حمله را در ولایت‌های پنجشیر، بغلان، تخار، کاپیسا و برخی ولایات دیگر بر عهده گرفته است.

در گزارش همچنین از حملات مرگبار گروه تروریستی داعش، از جمله حمله ۲۲ می بر مراسم سالگرد مرگ ملا اختر منصور در کابل، بس حامل افراد ملکی در مزار شریف، معبد سیک‌ها در کابل، بس حامل نیروهای امنیتی در هرات و شمار حملات دیگر یاد شده است.

گزارش ربع‌وار گوترش به شورای امنیت از درگیری میان‌گروهی بین اعضای پشتون و غیرپشتون طا-لبان در ولایات بدخشان، بامیان، سرپل و تخار نیز یاد شده است.

دبیر کل سازمان ملل گفته است که یوناما از ۲۲ می تا ۶ اگست، ۵۸ مورد رویدادی را ثبت کرده که به طور مستقیم پرسونل این سازمان را تحت تأثیر قرار داده است، از جمله ۳۰ مورد ارعاب، ۱۰ مورد حادثه مرتبط با جنایت، ۲ مورد بازداشت و ۹ مورد حادثه بر ساختمان‌ها، دفاتر و اموال این سازمان در افغانستان.

گفتنی است که شورای امنیت سازمان ملل در رابطه به وضعیت افغانستان تشکیل جلسه داده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا