آخرین اخباراجتماعافغانستانتحلیلسیاست

محرم؛ اشباح انتحاری و مسئولیت حکومت

توصیه می شود که برای جلوگیری از آنچه که جنگ فرقه‌ای خوانده می شود و رهبران از شعله ور شدن آن هشدار داده‌اند، حکومت گام‌های لازم را بردارد و دست کم در مقاطع حساسی همانند محرم و عید و مناسبت‌های خاص سیاسی و تشریفاتی امنیت را تامین کند.


با فرا رسیدن ماه محرم، حکومت افغانستان و نهاد‏های امنیتی باید به این پرسش پاسخ دهند که امنیت ماه محرم چطور می‏‌شود؟ گزارش‏‌های گوناگون از آمار تلفات نظامیان و غیر نطامیان در کشور نشان می‏دهد که اوضاع امنیتی کشور واقعاً وخیم است.
سازمان ملل متحد به تازه‏گی اعلام کرده است که در چهار سال از کار حکومت وحدت ملی به رهبری داکتر اشرف غنی و داکتر عبدالله، ۴۰ هزار غیر نظامی در نتیجه حملات انتحاری و انفجاری قربانی شده‏اند.
اداره سیگار نیز چندی پیش اعلام کرد که آمار تلفات افراد ملکی در حملات تروریستی در افغانستان افزایش یافته است.
دفتر نی حامی رسانه‏های آزاد، امروز دو شنبه در یک نشست خبری اعلام کرد که آمار تلفات خبرنگاران در حکومت کنونی به نسبت حکومت پیشین چهار برابر افزایش یافته است.
بر اساس گزارش تازه دفتر نی، در هر سال از کار حکومت ۱۳ خبرنگار کشته شده است.
این آمار و ارقام حکایت از ناکامی رهبری حکومت و نهاد‏های امنیتی آن در حفظ امنیت مردم دارد. روز گذشته مقامات ارشد حکومت در هفدهمین سالگرد شهادت احمد شاه مسعود، قهرمان ملی کشور گفتند که وضعیت امنیتی کشور وخیم است.
سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری تایید نمود که اوضاع امنیتی اسفبار است و گفت که شرایط امنیتی برای مردم نفس‌گیر و طاقت فرسا شده است.
حاجی محمد محقق معاون دوم ریاست اجرایی نیز از حکومت انتقاد کرد و گفت ریاست جمهوری در تامین امنیت مردم ناکام مانده است.
اعضای ارشد حکومت در صحبت‏های شان تایید می‏کنند که بلی امنیت مردم تامین نشده است و حکومت بایستی برای حفظ حیات شهروندان توجه کند.
عبدالرب رسول سیاف از رهبران پیشین جهادی، در مراسم سالگرد شهادت قهرمان ملی کشور گفت که گروه‏های تروریستی با هدف قرار دادن یک گروه خاص در افغنستان، می‏خواهند جنگ مذهبی را شعله‏ور بسازند.
به باور نویسنده، حکومت به این پرسش باید به گونه جدی پاسخ بدهد که شیعیان افغانستان در ایام ماه محرم حفظ امنیت شان را از کی انتظار داشته باشند.
تا کنون حکومت افغانستان در تامین امنیت مردم صرف وعده سپرده است و هیچ گام جدی در راستای تامین امنیت مردم برنداشته است.
در یک سال اخیر، گروه تروریستی داعش در پایتخت بالای آدرس‏های گوناگون از جمله مراکز آموزشی، مساجد و اماکن دینی- مذهبی حمله کرده و جان صد‏ها غیر نظامی را که مربوط به شیعیان در غرب کابل می‏شود، گرفته است.
برخی از سیاسیون و روزنامه نگاران حملات گروه داعش را در غرب کابل، قتل عام شیعیان تعریف می‏کنند.
به تازه‏گی یک عضو سازمان ملل متحد گفته که هدف قرار دادن شیعیان در یک برنامه عمدی است.
اکنون نگرانی شیعیان در ایام ماه محرم بی‌مورد نیست؛ زیرا تجربه در حکومت کنونی روشن ساخته است که هر سال ماه محرم با حملات خونین همراه بوده است.
هر چند ریاست جمهوری به تازه‏گی خبر داده که طرح امنیتی پایتخت ریخته شده است، اما مردم هنوز به حکومت و نهاد‏های امنیتی باور ندارند.
افکار عمومی کشور و به ویژه جامعه شیعه رهبری حکومت را در این نوع رخدادها دخیل می‏دانند و به ین گمان هستند که حملات انتحاری و انفجاری در غرب کابل، در همکاری با نهاد‏های حکومتی انجام می‏شود.
امرالله صالح رییس پیشین امنیت ملی به شیعیان کابل فراخوان داده است و مدعی شده است که جوانان غرب کابل را می‏تواند آموزش استخباراتی و اطلاعاتی بدهد تا آن ها از خود دفاع کنند و از طرح حملات تررویستی آگاه باشند.
نظر به اوضاع امنیتی و قوت گرفتن گروه‏های تروریستی در انجام حملات تروریستی، شیعیان افغانستان بیشتر از هر زمان دیگر دل نگران هستند.
اگر حکومت در ایام محرم و مراسم عزاداری اهل تشیع تدابیر جدی برای حفظ امنیت و آرامش عزاداران نداشته باشد، گروه تروریستی داعش از هر نوع خلای امنیتی و استخباراتی استفاده کرده و حمام خون به راه می اندازد که با توجه به حملات اخیر در غرب کابل و تحریک مردم، بدون شک خطر آغاز جنگ فرقه نا محتمل نخواهد بود.
نمی توان با گفتن این که دشمن شبح است و جبهه جنگ معلوم نیست ازاله مسئولیت کرد و از تامین امنیت غافل ماند.
بدون شک هر کشوری دشمنان خود را دارد و اگر خلای امنیتی به وجود آید گروه های تروریستی نفوذ می کنند و سبب اختلال امنیت می شوند، ولی فلسفه وجودی نهادهای امنیتی این است که جلو سبوتاژ را گرفته و نگذارند که امنیت مردم مختل شود.
به نظر می رسد که سطح رهبری نهادهای امنیتی حکومت از هماهنگی لازم جهت تامین امنیت دست کم پایتخت کشور نیز برخوردار نیست و نبود هماهنگی کار دست حکومت و مردم داده است.

توصیه می شود که برای جلوگیری از آنچه که جنگ فرقه خوانده می شود و رهبران از شعله ور شدن آن هشدار داده اند، حکومت گام های لازم را بردارد و دست کم در مقاطع حساسی همانند محرم و عید و مناسبت های خاص سیاسی و تشریفاتی امنیت را تامین کند؛ در غیر مردم عزادار در مراسم محرم که از قضا تشکیلاتی و منسجم نیز حرکت می کنند، با کوچکترین جرقه می توانند به سوی راه پیمایی کرده و مشروعیت نداشته آقای غنی و عبدالله را سلب کنند.
جلال فرامرز- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا