آخرین اخبارافغانستانحقوق بشرزنانسیاست

محرومیت دختران از آموزش؛ طا-لبان: آموزش برای هر افغان ضروری است

خبرگزاری دید: همزمان با محرومیت یک و نیم ساله دختران بالاتر از ابتدایی از آموزش، طا-لبان می‌گویند که آموزش برای هر افغان ضروری است.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طا-لبان سه‌شنبه شب (۴ دلو) با نشر بیانیه‌ای به مناسبت روز جهانی آموزش گفته که بیش از دو‌ونیم میلیون دختر دانش‌آموز در فضای آرام درس می‌خوانند.

در بیانیه سخنگوی طا-لبان آمده که به مناسبت روز جهانی آموزش، وزارت معارف به مردم خود و جامعه جهانی اطمینان می‌دهد که «امارت اسلامی» آموزش و یادگیری را برای هر افغان ضروری می‌داند.

طا-لبان در حالی از آموزش دختران سخن می‌گویند که با تسلط مجدد آن‌ها بر افغانستان دروازه‌های مکاتب به روی دختران بالاتر از صنف ششم بسته شد.

طا-لبان می‌گویند: در حال حاضر ۱۰ میلیون دانش‌آموز که بیش از دوونیم میلیون آن‌ها دختر هستند، در فضایی آرام در چارچوب این وزارتخانه با تدریس دوونیم هزار معلم که ۹۲ هزار نفر آن‌ها زن هستند، مشغول به تحصیل هستند.

در بیانیه طا-لبان آمده: وزارت معارف همچنین از جامعه بین‌المللی که از بحران ۴۰ ساله خارج شده است، می‌خواهد افغانستان را در عرصه آموزش تنها نگذاشته و در ارائه خدمات آموزشی به نسل جوان افغان با «امارت اسلامی» همکاری کند.

در بیانیه طا-لبان همچنین آمده که آن‌ها تمام تلاش خود را برای ارائه خدمات آموزشی و آموزش با کیفیت به مردم خود انجام می‌دهند. به ویژه با محدودیت‌های اقتصادی وزارت معارف توانسته‌اند ۱۹ هزار مکتب، ۱۳ هزار مدرسه دینی و صنف نیمه آموزشی و هزاران مرکز آموزشی را در سراسر کشور فعال نگه دارند.

آن‌ها افزوده‌اند: مردم افغانستان نیز وظیفه دارند از وزارت معارف در زمینه فراهم کردن امکانات و تسهیلات آموزشی برای فرزندان خود حمایت کنند.

طا-لبان از جوانان کشور خواسته‌اند که رسالت علمی خود را درک کرده و انگیزه و علاقه بیشتری به تحصیل داشته باشند.

این در حالی است که سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی سازمان ملل متحد یا یونسکو روز سه‌شنبه را که مصادف به روز جهانی آموزش بود، به دختران و زنان افغانستان اختصاص داد تا توجه جهانیان را به آن‌ها جلب کند.

یونسکو گفته بود که حضور زنان در دانشگاه‌های افغانستان به صفر رسیده است.

این سازمان همچنین گفته که طی دو دهه گذشته، حضور زنان در موسسه‌های تحصیلات عالی افغانستان ۲۰ مرتبه بیشتر شده بود؛ اما اکنون آن‌ها اجازه ندارند که در کشورشان به تحصیلات عالی بپردازند.

یونسکو محروم شدن دختران افغانستان از آموزش را اقدامی غیرقابل پذیرش خوانده و گفته که پس از سقوط حاکمیت نخست طا-لبان در سال ۲۰۰۱ میلادی، شمار دختران در موسسه‌های تحصیلات عالی افغانستان تا سال ۲۰۲۱، به نزدیکی ۱۰۴ هزار تن می‌رسید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا