آخرین اخباراسلایدشوجهانخبر های مهمسیاست

سازمان ملل:

محمد بن سلمان در قتل خاشقچی دست داشت

گزارشگر ویژه سازمان ملل اعلام کرده است که ولیعهد سعودی و تعدادی از مقامات عالی‌رتبه این کشور در قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار عربستانی دست داشته‌‏اند.

گزارشگر ویژه سازمان ملل اعلام کرده است که ولیعهد سعودی و تعدادی از مقامات عالی‌رتبه این کشور در قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار عربستانی دست داشته‌‏اند.
گزارشگر ویژه سازمان ملل در تحقیقات پیرامون قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد ریاض در کنسولگری سعودی در استانبول، دقایقی پیش گزارش خود را در این باره منتشر کرد.
به نقل از خبرگزاری فرانسه، «آگنس کالامارد» گزارشگر ویژه سازمان ملل اعلام کرد که مدارک معتبری از دست داشتن مقامات عالی‌رتبه سعودی از جمله «محمد بن سلمان» ولی‌عهد این کشور در تحقیقات حول قتل خاشقچی به‌دست آمده است.
وی از دبیرکل سازمان ملل خواست تا دستور آغاز تحقیقات بین‌المللی را از محمد بن سلمان و نقش او در قتل خاشقچی صادر کند و همچنان خطاب به دولت ایالات متحده خواستار آغاز تحقیقات گسترده توسط «اداره تحقیقات فدرال» (FBI) شد.
گزارشگر ویژه سازمان ملل در عین حال گفته که حکومت عربستان سعودی به دلیل سوءاستفاده از امتیازات دیپلماتیک کنسولگری خود در استانبول، باید از دولت ترکیه عذرخواهی کند.
به نوشته روزنامه «گاردین»، در این گزارش ۱۰۰ صفحه‌ای که به صورت کامل شرح ما وقع در کنسولگری سعودی در استانبول را ارائه می‌کند، آمده است:«قتل جمال خاشقچی یک جنایت بین‌المللی بود. جمع‌بندی گزارشگر ویژه این است که آقای خاشقچی، قربانی قتل عمد و اعدام از پیش برنامه‌ریزی‌شده بود. دولت عربستان سعودی عطف به قوانین حقوق بشری بین‌المللی مسئول آن است».
جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد عربستان سعودی زمانی که در استانبول ترکیه به داخل کنسولگری عربستان رفت، از آنجا زنده بیرون نشد. حکومت عربستان در اوایل تاکید داشت که او از کنسولگری بیرون شده، ولی بعدها پذیرفت که داخل کنسولگری شده ولی اعلام کرد که او به صورت خودسر کشته شده است.
با گذشت زمان و فشار بین‌المللی سرانجام عربستان پذیرفت که آقای خاشقچی در کنسول به قتل رسیده است، اما اکنون گزارش ویژه ملل متحد حاکی از آن است محمد بن سلمان ولیعهد سعودی مستقیماً در این قتل دست داشته است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا