آخرین اخبارجهانسیاست

محمد توفیق علاوی جانشین عادل عبدالمهدی در عراق شد

رسانه‌های عراقی عصر جمعه اعلام کردند محمد توفیق علاوی از سوی رییس جمهور این کشور به مقام نخست‌وزیری برگزیده و مامور تشکیل کابینه شده است.
به نقل از یورونیوز و براساس قوانین عراق، نخست‌وزیر منتخب یک ماه برای تشکیل کابینه و اخذ رای اعتماد از پارلمان فرصت دارد.
آقای علاوی ۶۶ ساله، در دولت نوری مالکی وزیر ارتباطات بود.
برهم صالح رییس جمهور عراق در حالی محمد توفیق علاوی را مامور تشکیل کابینه جدید کرده است که عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر پیشین عراق در روز ۲۹ نوامبر (هشتم قوس) به دنبال هفته‌ها تظاهرات ضددولتی از سمت خود استعفاء کرده بود.
رییس جمهور عراق تا روز شنبه به گروه‌های سیاسی حاضر در پارلمان این کشور برای توافق بر سر گزینه نخست‌وزیری مهلت داده بود.
وی هشدار داده بود که در صورت عدم دستیابی گروه‌های سیاسی به توافق بر سر نخست‌وزیر آینده با استفاده از اختیارات خود در قانون اساسی فردی را به انتخاب خود مامور تشکیل کابینه خواهد کرد.
محمد توفیق علاوی در فاصله بین سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۷ وزیر ارتباطات بود و بار دیگر بین سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۲ نیز عهده دار این سمت بود. او به دنبال اختلاف نظر با نوری مالکی نخست وزیر وقت از سمت خود کناره گیری کرد.
بنا به قانون اساسی عراق انتخاب و معرفی جانشین عادل عبدالمهدی باید ظرف ۱۵ روز پس از استعفای او صورت می گرفت اما این روند به دلیل عدم توافق گروه های سیاسی دو ماه طول کشید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا