آخرین اخبارافغانستانسیاست

محمد محقق «لشکرکشی» علیه مولوی مهدی را «اعلان جنگ» با «هزاره‌ها» خواند

خبرگزاری دید: محمد محقق در پیامی نسبت به تحولات در بلخاب واکنش نشان داده و طا-لبان را متهم به برخورد «قومی» با قضایا کرده است. او اقدامات طا-لبان را برای کشاندن مولوی مهدی به کابل، «اعلان جنگ» با هزاره‌ها خوانده است.

محمد محقق «لشکرکشی» علیه مولوی مهدی را «اعلان جنگ» با «هزاره‌ها» خواند

محمد محقق که اکنون در خارج از کشور به سر می‌برد در این پیام نسبت به کمیسیون دعوت طا-لبان نیز موضع گرفته و آن را غیر «صادقانه» عنوان کرده است.
این عضو شورای مقاومت ملی برای نجات ادعا کرده: « اما از جانب دیگر در عمل تلاش طا-لبان برای تک قومی و تک حزبی ساختن حکومت و تصفیه و حتی حذف فیزیکی اقوام و احزاب دیگر جریان دارد، جنگ دوامدار توأم با کشتار غیر نظامیان در پنجشیر و بغلان در برابر تاجک‌ها، برخورد خشونت بار قومی در ولایت تخار در مقابل ازبیک‌ها، کمین گیری در مقابل فرمانده مشهور ازبیک تبار قاری صلاح الدین در فاریاب و لشکر کشی از ۴ جهت بالای بلخاب و قطع ارتباط تردد وسایط نقلیه باری در آن منطقه همه نشان دهنده عزم طا-لبان برای تصفیه‌های قومی حتی در مقابل فرماندهان خودشان از اقوام دیگر است».
محقق در جایی دیگر ادعا کرده: «اینکه مولوی مهدی طالب سابقه‌دار در مبارزه درکنار طا-لبان، از حکومت یکجانبه طا-لبان آزرده شده و خود را کناره کرده خانه نشینی را اختیار نموده ولی بارها گفته که من با طا-لبان جنگ ندارم اما این که در حکومت طا-لبان کار نمی‌کنم به دلیل اینست که مردم هزاره و تشیع در حکومت طا-لبان سهیم نیستند».
اما آقای محقق در ادامه خواستار حل مسالمت آمیز مشکلات میان مولوی مهدی و طا-لبان شده و جنگ را به سود هیچ کس نمی‌داند.
این اظهارات در حالی از سوی محقق بیان شده که طا-لبان همواره «قومگرایی» و حکومت انحصار طلب را رد کرده و می‌گویند که در حکومت موقت آن‌ها از تمام اقوام حضور دارند.
طا-لبان سیاسیون تاکید می‌کنند که نبودن رهبران قومی در بدنه قدرت به معنی نبودن اقوام مختلف نیست. همچنان سخنگویان طا-لبان هرگونه خشونت علیه غیر نظامیان در پنجشیر و بغلان و تخار و دیگر مناطق کشور را رد کرده و آن را تبلیغات و پروپاگندا خوانده‌اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا