آخرین اخباراسلایدشوافغانستانروند صلحسیاست

محمودی:

مذاکره زمانی معنا داشت که طالبان هم انعطاف نشان می‌دادند/ برخی‌ها با استفاده از امکانات نظام به سود طالبان کار کردند

سید علی‌رضا محمودی فعال سیاسی می‌گوید که امریکایی‌ها ۱۸ ماه با طالبان مذاکره کردند و فشار آوردند که ۵ هزار زندانی این گروه آزاد شود و اکنون نیز می‌گویند که باید هردو طرف به توافق برسند، اما توافق و تشکیل حکومت یا تقسیم آن در شرایطی که طالبان فقط به افزایش خشونت‌ها روی آورده‌اند معنا ندارد.


به گزارش خبرگزاری دید، سید علی‌رضا محمودی فعال سیاسی امروز چهارشنبه(۱۳اسد) در یک بحث تلویزیونی گفت که اتفاقات چند ماه اخیر نشان داد که طالبان مطلقاً به گفت‌وگو و صلح باور ندارند و توافق با این گروه ممکن نیست.
به باور آقای محمودی، امریکایی‌ها در حالی که افغانستان را ترک کرده و طالبان را گذاشته‌اند تا هرچه خواستند انجام دهند، نباید برای حکومت افغانستان تعیین تکلیف نمایند.
محمودی: برخی‌ها بر اساس خوش‌بینی‌ها و یا هم ارتباط با برخی کشورهای منطقه باور داشتند که طالبان تغییر کرده‌اند و می‌توانیم با آنان به توافقاتی برسیم و صلح تامین شود، ولی رخدادهای اخیر نشان داد که چنین نیست.
از سویی هم، این چهره سیاسی کشور با اشاره به شماری از اشخاص و افرادی که در زیر چتر نظام بودند و با استفاده از امکانات آن، به سود طالبان سخن گفته و اقداماتی انجام داده‌اند، می‌گوید که چنین خوش باوری‌ها را طالبان با اعدام‌های صحرایی و خشونت‌های گسترده پاسخ داده‌اند.
آقای محمودی در پاسخ به این پرسش که استراتژی شش ماهه امنیتی حکومت موفق خواهد شد یا خیر، می‌گوید که حکومت چاره‌ای جز دفاع از کشور و رجوع به مردم ندارد. او افزود که در گذشته اگر تنها حکومت با طالبان می‌جنگید، امروز گروه طالبان با ملت مواجه است.
وی به قیام در هرات به رهبری اسماعیل خان، خیزش ملی و رهبری آن از سوی عطامحمد نور در بلخ و ورود مارشال دوستم در شبرغان اشاره کرده و می‌گوید که این مردم اکنون علیه طالبان به پا خاسته و جلو پیشروی آنان را خواهند گرفت.
به باور محمودی، حکومت یک بار با رهایی ۵ هزار زندانی طالبان انعطاف نشان داد، دامنه جنگ به دروازه شهرها رسید، در حالی که رهبران طالبان به امریکایی‌ها تعهد داده بودند که به شهرها حمله نمی‌کنند، اما امروز حمله کرده و تعهدات خود را نادیده گرفته‌اند.
او گفت که خلاهایی در دوره گذار و خروج ناتو وجود داشت و طالبان از آن استفاده کرده و برخی مناطق را گرفتند، ولی امروز خلاها شناسایی شده و حکومت نیز به مردم رجوع کرده است.
محمودی در پیوند به اظهارات اخیر خلیلزاد گفت که پس از این، حرف امریکایی‌ها چون کشور را ترک کرده‌اند اثرگذاری گذشته را ندارد؛ زیرا در افغانستان حکومتی وجود دارد، جریانات سیاسی هست، مباحث قومی است و هر طرف و جناح می‌کوشد که در ساختار قدرت حضور داشته باشد، پس هیچ طرف نمی‌تواند که طالبان را بیاورد و بر مردم حاکم بسازد و یک مقدار هم به طرف‌های دیگر سهم بدهد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا