آخرین اخباراسلایدشوافغانستانامنیت و حوادثخبر های مهمسیاست

محکومیت گسترده حمله خونین علیه شیعیان در کندز

حمله خونین بر نمازگزاران شیعه در ولایت کندز که منجر به قتل نزدیک به ۶۰ تن و زخم برداشتن نزدیک به ۲۰۰ تن شد، با محکومیت گسترده مواجه شد.


به گزارش خبرگزاری دید، حمله خونین تروریستی روز جمعه بر مسجدی از اهل تشیع در کندز از سوی برخی سیاسیون، نهادهای بین‌المللی و کشورهای منطقه و جهان محکوم شد.
حامد کرزی رییس جمهور سابق کشور انفجار بر نمازگزاران حین ادای نماز جمعه در یکی از مساجد جامع‌ کندز را که سبب کشته شدن و جراحت شماری زیاد از هموطنان ما گردید، به محکوم کرد.
وی با اشاره به حملات تروریستي یک هفتهٔ اخیر در مسجد عیدگاه کابل و نیز مدرسه‌ای در خوست، این اعمال را کار دشمنان صلح و آرامش مردم افغانستان خواند.
از سویی هم، کمیسیون حقوق بشر افغانستان حمله بر مسجد سید آباد در کندز را محکوم کرده و آن را «جنایتی در ادامه‌ کشتارهای هدفمندانه‌ شیعیان و هزاره‌ها» در کشور دانسته است.
این کمیسیون در اعلامیه‌ای، از این که هیچ سازوکار محافظتی قابل اعتمادی برای حمایت از جمعیت در معرض خطر وجود ندارد، ابراز نگرانی کرده است.
در همین حال، دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) در مورد شمار بلند تلفات حمله بر مسجد سیدآباد در کندز ابراز نگرانی کرده است.
در اعلامیه‌ یوناما که جمعه شب (۱۶ میزان) منتشر شده، آمده است که حمله بر مسجد سیدآباد از نوع انتحاری بوده است که براساس معلومات ابتدایی، در آن بیش از ۱۰۰ نفر کشته و زخمی شده‌اند. اما برخی منابع از شفاخانه‌ داکتران بدون مرز در کندز گفته‌اند که در این حمله بیش از ۱۵۰ نفر کشته و بیش از ۱۰۰ نفر دیگر زخمی شده‌اند.
در اعلامیه‌ یوناما همچنین آمده است که حمله‌ امروز بخشی از الگوی نگران‌کننده‌ خشونت می‌باشد.
براساس معلومات یوناما، در هفته‌ جاری سه مرکز مذهبی در کابل، خوست و کندز هدف حملات مرگبار قرار گرفته است.
مسئولیت حمله در نزدیکی ورودی مسجد عیدگاه در کابل را نیز داعش بر عهده گرفته بود.
ایران نیز حمله مرگبار روز جمعه را بر مسجدی در کندز محکوم کرده و با خانواده‌های قربانیان ابراز غمشریکی نموده است.
سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه ایران در پی اقدام تروریستی و مرگبار به وقوع پیوسته در مسجدی در کندز، با محکوم کردن این واقعه تروریستی با خانواده قربانیان این رویداد تلخ ابراز همدردی کرد و بهبودی مجروحان را از درگاه الهی مسئلت کرد.
سخنگوی وزارت امورخارجه ایران تاکید کرد: اقدامات تروریستی در هر شکل و توسط هر طرفی محکوم است.
با این حال، طالبان گفته‌اند که داعش در افغانستان یک تهدید نیست، فقط یک درد سر است که به زودی سرکوب خواهد شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا