آخرین اخبارافغانستانخبر های مهمسیاست

مخالفت وزارت تحصیلات عالی با تدریس فقه جعفری!

خبرگزاری دید: در خواست شورای علمای شیعه افغانستان برای شامل ساختن فقه جعفری در نصاب آموزشی کشور از سوی وزارت تحصیلات عالی امارت اسلامی رد شده است.

منابع خبری گزارش داده اند بر اساس مصوبه جلسه شورای رهبری وزارت تحصیلات عالی امارت اسلامی تدریس فقه جعفری در نصاب آموزشی کشور قابل پذیرش نیست.

این شورا چند دلیل برای رد این درخواست از جمله این که در صورت پذیرش آن، سایر مذاهب موجود در افغانستان هم خواهان نصاب جداگانه خواهند شد ذکر کرده است.

در رونوشت مصوبه این جلسه آمده است تقاضای شورای علمای شیعه به دلیل این‌که یک نظام واحد نیازمند نصاب و قانون واحد است، عملی نیست.

پیش از این، فقه شیعه در دانشگاه بامیان که ولایتی عمدتاً شیعه‌نشین است، تدریس می‌شد. اما چندی پیش گزارش‌هایی نشر شد مبنی بر این‌که تدریس فقه شیعه از برنامه آموزشی دانشگاه بامیان حذف شده است.

در مصوبه وزارت تحصیلات عالی آمده است دانشگاه بامیان، دانشگاه مشترک محصلین اهل تسنن و اهل تشیع است که از طرف اداره ملی امتحانات بدون در نظر گرفتن مذهب، دانشجو جذب می‌کند.

گفتنی است در حال حاضر درس «ثقافت اسلامی» بر اساس فقه حنفی (اهل تسنن) در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود.

تصمیم تازه وزارت تحصیلات عالی در حالیست که سه خواسته قبلی دیگر شورای علمای شیعه هم هنوز عملی نشده است. این خواسته‌ها شامل به رسمیت‌شناختن مذهب تشیع، در نظرگرفتن قانون احوال شخصیه اهل تشیع و جذب کارمندان شیعه در ادارات دولتی است.

تصمیم تازه وزارت تحصیلات عالی به این معناست که دانشجویان شیعه در دانشگاه‌ها گزینه انتخاب فقه شیعه را ندارند و باید درس «ثقافت اسلامی» را بر مبنای فقه حنفی بخوانند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا