آخرین اخبارمقالات علمی-تحقیقی

مدار قطب شمال «گرمترین دمای تاریخ» خود را ثبت کرد

هشدار دانشمندان این است که اگر پوسته منجمد زمین در این مناطق بر اثر گرما از حالت انجماد خارج شود، آن وقت ممکن است کاربن دای اکساید و میتان را که در خود حفظ کرده، آزاد کند.

در حالی که جنگل‌ها سایبریا در شمال روسیه گرمای بی‌سابقه‌ای را تجربه می‌کند، دانشمندان می‌گویند مدار شمالگان روز شنبه رکورد جدیدی از گرما را شاهد (۳۸ درجه سانتیگراد) بوده است.
اگرچه باید جزئیات دقیق دمای ثبت شده مورد تایید نهایی محققان قرار گیرد، اما این دما ۱۸ درجه بیشتر از متوسط دمایی است که شهر ورخویانسک در سایبریا تاکنون در ماه جون به خود دیده است.
تابستان داغ در مدار شمالگان پدیده نادری نیست، اما این منطقه در چند ماه اخیر به طور متناوب و غیرعادی شاهد ثبت دمای بالاتر از معمول بوده است.
محققان معتقدند مدار شمالگان با شتابی دو برابر سایر نقاط کره زمین در حال گرم شدن است.
شهر ورخویانسک که در داخل مدار شمالگا

ن قرار دارد میزبان ۱۳۰۰ خانوار است و معمولا شاهد نوسان دمای هوا با فاصله بسیار زیاد در زمستان و تابستان است.
این شهر که در نقطه دور افتاده‌ای از جنگل‌های سایبریای روسیه واقع شده در ماه جنوری (چله زمستان) برودتی تا -۴۲ درجه سانتیگراد را از سر می‌گذارند، در ماه جون و ابتدای تابستان دمایی حدود ۲۰ درجه بالای صفر را تجربه می‌کند.
اما ثبت پشت هم رکوردهای جدید در سه ماه مارچ، اپریل و می امسال محققان را نگران کرده است چرا که طی سه ماه بهاری این مناطق در مدار شمالگان حدود ۱۰ درجه سانتیگراد گرمتر از میانگین معمول را تجربه کردند.
چرا باید نگران گرم شدن مدار شمالگان باشیم؟
گرمای مدار شمالگان می‌تواند به آب شدن کوه‌های یخ در قطب شمال سرعت بخشد.
هشدار دانشمندان این است که اگر پوسته منجمد زمین در این مناطق بر اثر گرما از حالت انجماد خارج شود، آن وقت ممکن است کاربن دای اکساید و میتان را که در خود حفظ کرده، آزاد کند.
این دو گاز گلخانه‌ای می‌تواند به سرعت گرمایش کره زمین بیفزاید و با آب شدن کوه‌های یخ سطح آب دریاها به طرز چشمگیری بالاتر برود.
آن وقت است که برای مثال بخش‌های بزرگی از شهرهایی چون نیویارک، ونکوور، تورنتو و حتی کشورهای چون فیجی، ممکن است به طور کامل زیر آب فرو روند.
همزمان کارشناسان می‌گویند وقتی یخ‌های سفید و شیشه‌ای که قدرت بالایی برای بازگرداندن نور خورشید دارند آب شوند، آن وقت پوسته زمین و آب دریا گرمای بیشتری را جذب خواهند کرد که منجر به شتاب گرفتن گرمایش کره زمین خواهد شد.
تاثیر این پدیده روی زندگی حیوانات و حیات‌وحش و محیط زیست این مناطق هم موجب نگرانی‌های فراوان شده است. سال گذشته آتش سوزی‌های متعدد در مدار شمالگان دانشمندان را بسیار نگران کرد. اگر چه آتش‌سوزی در جنگل‌های این مناطق امری نادر نیست، اما در چند سال اخیر شدت و تعدد این آتش‌سوزی‌ها به طرز معناداری متفاوت از گذشته بوده است.
وزیر مدیریت بحران روسیه گفته، آتش‌سوزی‌ها معمولا از ماه می شروع و در جولای و اگست اوج می‌گیرد اما امسال در ماه اپریل آتش‌سوزی‌هایی که ۱۰ برابر بزرگتر از آتش سوزی های پارسال بودند در منطقه کراسنویارسک که در سایبریای روسیه واقع شده، روی داد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا