آخرین اخبارجهانخبر های مهمسیاست

انتقاد شدید کانگرس از دولت ترامپ در مورد مذاکرات با طالبان

پس از آنکه رییس جمهور ترامپ اعلام کرد طالبان را برای نشستی به کمپ دیوید دعوت کرده و سپس آن را لغو کرده است، کانگرس امریکا شدیداً از دولت ترامپ در مورد چگونگی مدیریت روند صلح افغانستان انتقاد کرد.
به نقل از دیلی دوج، طبق گزارش‌ها بعد از آنکه دست کم ۳۰ فرد ملکی در نتیجه حمله نظامی امریکا کشته شد و عدم برنامه از سوی دولت ترامپ برای دیدار دوباره طالبان و مقامات امریکایی، نگرانی‌ها در مورد آینده دولت ترامپ به طور فزاینده‌ای افزایش یافته است.
ادم کینزینگر عضو کانگرس امریکا گفته است:« ملاقات کمپ دیوید یک فاجعه کامل بود و هرگز نباید اتفاق می‌افتاد … من فکر می‌کنم حتی آنهایی را که می‌خواستند از افغانستان خارج شوند نیز عصبانی کرده است.»
تام مالینوسکی عضو دیگر کانگرس ضمن انتقاد از عدم توضیحات زلمی خلیلزاد در مورد مذاکرات صلح با طالبان، گفته است:« بعد از یک سال گفت‌وگو با تروریستان، او باید برای گفت‌وگو با کانگرس امریکا نیز تمایل داشته باشد.»
با این حال، پس از آنکه خلیلزاد به قانونگذاران امریکایی پشت دروازه‌های بسته توضیحات داد، الیس ولز معاون وزارت خارجه امریکا در امور آسیای جنوبی با سئولات اعضای کانگرس این کشور رو به رو شد. خانم ولز با آنکه از رویکرد دولت ترامپ در مورد مذاکرات حمایت کرد، اما همواره از پاسخ دادن به سئوالات اعضای کانگرس با گفتن این که نمی‌تواند جزئیات توافقنامه را فاش کند و اینکه وی در اتاق مذاکره نبوده، خودداری کرد.
ولز گفت:« مذاکرات با طالبان به حالت تعلیق درآمده و هیچ برنامه‌ای برای نشست‌های بعدی نیست. اما دولت به طور فعال چگونگی رسیدن به روند صلح پایدار را بررسی می‌کند.»
این درحالی است که مایک پمپئو وزیر امور خارجه امریکا به تازگی گفته بود:« طالبان باید تعهد واقعی برای صلح نشان دهند تا ادامه خشونت‌ها و ویرانی‌ها.»
از سویی هم، الیس ولز در پاسخ به اتهام مالینوسکی مبنی بر این که دولت در مورد افغانستان به مردم امریکا قصه می‌بافد، گفت:« این تنها روندی است که می‌تواند زمینه را برای گفت‌وگوهای مستقیم بین طالبان، حکومت افغانستان و تیکه‌داران افغانستان مساعد سازد.»

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا