آخرین اخباراسلایدشوافغانستانتحلیلسیاست

مذاکره امریکا با طالبان؛ مشروعیت حکومت با پرسش مواجه خواهد شد؟

مذاکره مستقیم امریکا با گروه طالبان که این روزها مطرح می‌شود به طالبان روحیه بیشتری می‌بخشد و این باور را در آن‌ها تقویت می‌کند که بلی حکومت افغانستان مشروعیت سیاسی و حقوقی ندارد و این گروه می‌تواند با امریکا گفت‌وگو کند.



اخیراً یک روزنامه امریکایی به نقل از مقامات آن کشور گزارش داد که دونالد ترامپ رییس جمهور امریکا به دیپلمات‌های خود دستور مذاکره مستقیم با گروه طالبان را داده است.
هر چند جنرال جان نیکلسون فرمانده عمومی نیروهای ناتو و امریکایی در بیانیه‌ای، مذاکره مستقیم واشنگتن را با طالبان رد کرد و آن را دروغ خواند.
طی یک سال گذشته همواره گروه طالبان پیشنهاد حکومت افغانستان را مبنی بر مذاکره و صلح رد کرده و خواستار مذاکره با ایالات متحده امریکا شده است. اما دولت امریکا به درخواست گروه طالبان پیشنهاد رد داده و از طالبان خواسته که با حکومت افغانستان وارد مذاکره شود.
مایک پمپئو وزیر خارجه امریکا در آخرین سفرش به افغانستان، با محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور در یک کنفرانس مشترک خبری اعلام کرد که امریکا می‌تواند با طالبان به منظور پایان جنگ در افغانستان داخل گفت‌وگو شود. بعداً فرمانده عمومی نیروهای ناتو اعلام کرد که اظهارات مایک پمپئو وزیر خارجه این کشور تعبیر غلط شده است.
وزیر خارجه امریکا و رییس جمهور غنی هر دو، راهبرد تازه امریکا را برای افغانستان و جنوب آسیا برای ثبات در کابل و منطقه موثر عنوان کردند.
با آن که رییس جمهور غنی و وزیر خارجه امریکا تاکید می‌کنند که استراتژی کاخ سفید تاثیرات مطلوب داشته است، اما برخی از تحلیل‌گران نظامی در افغانستان و واشنگتن می‌گویند که در این راهبرد، فشار لازم بالای پاکستان وجود ندارد و روی همین دلیل استراتژی ناکام است.
در یک سال اخیر که بحث مذاکره و صلح با طالبان به نسبت گذشته شدت یافته است، جامعه جهانی و به ویژه ایالات متحده امریکا تاکید دارند که آن‌ها به مذاکره «بین‌الاافعانی» باور دارند.
بدون شک مذاکره مستقیم امریکا با طالبان، نقش حکومت افغانستان را در مذاکرات صلح با طالبان به چالش می‌کشد و درعین حال عدم مشروعیت حکومت افغانستان را نزد طالبان رسمیت می‌دهد.
پیش از این، کشورهای حامی افغانستان می‌گفتند که حکومت افغانستان در مذاکره با طالبان نقش برجسته دارد و موضوع صلح با این گروه می‌بایست به رهبری افغان‌ها باشد.
رییس جمهور غنی در هفته جاری در ارگ سخنرانی داشت و در خصوص مذاکرات صلح با طالبان گفت که حکومت کنونی توانست با این گروه وارد یک آتش‌بس شود و این مورد نشان می‌دهد که زمینه صلح در افغانستان می‌تواند میسر باشد.
مذاکره مستقیم امریکا با گروه طالبان که این روزها مطرح می‌شود به طالبان روحیه بیشتری می‌بخشد و این باور را در آن‌ها تقویت می‌کند که بلی حکومت افغانستان مشروعیت سیاسی و حقوقی ندارد و این گروه می‌تواند با امریکا گفت‌وگو کند.
با این وجود، رییس جمهور غنی باید در مذاکرات صلح با طالبان نقش حکومت افغانستان را حفظ نماید و اجازه ندهد که حامیان کابل در غیاب آن با مخالفان مسلح دولت داخل گفت‌وگو شود.
رییس جمهور غنی در ارگ، در برابر پرسش یک رسانه گفت که « قیمت صلح هنوز معلوم نیست».
شاید بهای صلح این باشد که امریکا با طالبان در غیاب حکومت افغانستان روی میز مذاکره بنشیند.
گفت‌وگوی مستقیم امریکا با طالبان، این پیامد منفی را می‌تواند داشته باشد که دولت امریکا در عدم هماهنگی با حکومت امتیازاتی به طالبان بدهد. زیرا، در این مورد شکی وجود ندارد که طالبان بدون مطالباتی حاضر نخواهند شد که دست از جنگ بردارند.
از جانب دیگر، این که گروه طالبان حاضر نمی‌شود با حکومت افغاستان وارد مذاکره شود، چون این گروه حکومت را به رسمیت نمی‌شناسد و می‌داند که حکومت صلاحیت لازم روی جزییات توافق با آن‌ها ندارد.
اختر سهیل- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا