آخرین اخباراسلایدشوافغانستانسیاست

مذاکره کرزی و سیاف با ایتلاف بزرگ ملی؛ محور گفت‌وگوها انتخابات آینده بود


گزارش‌ها حاکی از آن است که حامد کرزی رییس جمهور پیشین کشور و عبدالرب رسول سیاف از رهبران جهادی در کشور، به صورت غیر رسمی در نشستی در انقره، با رهبران ایتلاف بزرگ ملی به مذاکرات مفصل پرداخته‌اند.

به گزارش خبرگزاری دید، گزارش‌ها می‌رساند که حامد کرزی و سیاف در نشستی غیر رسمی در ترکیه، با رهبران ایتلاف بزرگ ملی، مذاکره کرده و در مورد اشتراک در انتخابات آینده ریاست جمهوری و پارلمانی بحث نموده‌اند.

جنبش ملی اسلامی افغانستان به رهبری عبدالرشید دوستم، جمعیت اسلامی افغانستان به ویژه عطامحمد نور و احمدضیا مسعود، حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان به رهبری محمد محقق، ‎جبهه ملی نوین افغانستان به رهبری انوارالحق احدی، ‎نمایندگان شورای لوی قندهار به ویژه نعیم لالی حمیدزی، نمایدگان شورای لوی پکتیا به رهبری همایون همایون و نمایندگان شورای لوی ننگرهار به رهبری ظاهر قدیر به عنوان اعضای برجسته این ایتلاف هستند.
مشورت‌های وسیع بین سیاستمداران یادشده مبنی بر ایجاد تشکیلات یک ایتلاف جدید، برنامه آن و اقدامات بعدی جریان دارد. قرار است شورای عالی ایتلاف و شورای اجرایی ایتلاف به عنوان ارگان‌های اساسی آن ایجاد شود.
‎یکی از مهمترین موضوعات در آجندای نشست رؤسای ایتلاف، تشریک مساعی طی انتخابات پارلمانی می‌باشد که ممکن است اولین امتحان برای این اتحاد سیاسی باشد.
در همین حال، شورای حراست و ثبات به رهبری عبدالرب رسول سیاف فعلاً با این ایتلاف گفت‌وگوهایی را آغاز کرده است.
‎همچنین حامد کرزی رییس جمهور پیشین، چند روز قبل به اقامتگاه محمد محقق در کابل رفت.
طبق اطلاعات دریافت شده، سیاستمداران یادشده هم بیشتر به مسئله همکاری طی انتخابات آینده پارلمانی و ریاست جمهوری متمرکز شده‌اند.
از محورهای مشترک این حرکت‌ها، ایستادگی در برابر نقشه سیاسی اشرف غنی برای انحصار قدرت و انتخابات‌های پیش روی پارلمانی و ریاست جمهوری است.
 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا