آخرین اخبارافغانستان

مرتضوی: شماری از زندانیان حزب اسلامی بزودی آزاد می‌شوند

شاه‌حسین مرتضوی، سرپرست دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری افغانستان، گفته است که براساس توافقنامه صلح میان حزب اسلامی و حکومت افغانستان، بخشی از زندانیان این حزب، هفته آینده از زندان آزاد می‌شوند.

شاه حسین مرتضوی در یک نشست خبری امروز گفت که تا ۱۵ روز دیگر تمام مسئولیت‌های که دولت افغانستان براساس مفاد توافقنامه صلح با آقای حکمتیار بر عهده داشت، انجام می‌شود.

این توافق دولت ضمانت ‌کرده که در بدل برقراری آتش‌بس، به گلبدین حکمتیار و دیگر رهبران شورشی حزب اسلامی مصئونیت قضایی داده خواهد شد.

دولت همچنین متعهد شده که آقای حکمتیار به عنوان “رهبر جهادی” از طرف رییس‌جمهور غنی با صدور فرمان ویژه‌ای “مورد اعزاز و احترام خاص” قرار گیرد و برای او در دو تا سه محل اقامت تعیین و هزینه و امنیت آن را تامین کند.

براساس توافقنامه، دولت همچنین متعهد می‌شود تمام زندانیان عضو این حزب را به جز افرادی که مرتکب جرایم جنایی شده باشند و ادعاهای فردی علیه آنها وجود داشته باشد، آزاد کند.

گفتنی است توافقنامه صلح، که میان حکومت و حزب اسلامی چند ماه پیش به امضا رسید، این حزب را مکلف می‌سازد که قانون اساسی افغانستان را بپذیرد و به مخالفت نظامی علیه حکومت پایان دهد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا