آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

همگام با مردم‌سالاری؛ ملت به عقب بر نمی‌گردد

نظام افغانستان ثمره جان‌فشانی صدها هزار شهروند این کشور اعم از شیعه و سنی، پشتون، تاجیک، هزاره، ازبیک، سادات و… است که هرازگاهی دشمنان کوشیده‌اند تا با شرارت و دسیسه‌ها، نظام را ضعیف و اهداف خود را دنبال نمایند، اما با مقاومت سرسخت فرزاندان این دیار مواجه شده‌اند.

ششم میزان؛ روزی که اراده واقعی مردم افغانستان تمثیل شد و از پیر‌زن ۹۴ ساله تا پیرمرد ۸۲ ساله به پای صندوق‌های رای رفتند و برای تعیین سرنوشت فرزندان شان رای دادند.
مردم افغانستان حدود ۴۰ سال در آتش جنگ‌های سوزنده و مخرب سوختند و میلیون‌ها قربانی برای حصول نظام دمکراتیک و مردم‌سالاری تقدیم کردند. آنان کوشیدند تا پایه‌های نظام جمهوری اسلامی افغانستان را مستحکم نگهدارند و در این راه جان‌های شیرین خود را مایه گذاشتند.
نظام افغانستان ثمره جان‌فشانی صدها هزار شهروند این کشور اعم از شیعه و سنی، پشتون، تاجیک، هزاره، ازبیک، سادات و… است که هرازگاهی دشمنان کوشیده‌اند تا با شرارت و دسیسه‌ها، نظام را ضعیف و اهداف خود را دنبال نمایند، اما با مقاومت سرسخت فرزاندان این دیار مواجه شده‌اند. برگزاری انتخابات که یکی از مولفه‌های اساسی نظام‌های مردم‌سالار می‌باشد، در افغانستان نیز چندین دور با جان‌فشانی نیروهای دلیر امنیتی برگزار شده است.
با آن که مشکلاتی در انتخابات‌ها وجود داشته، ولی پیام آن آمادگی مردم افغانستان را برای حرکت به پله‌های ترقی و پیشرفت و عدم بازگشت به روزهای تاریک می‌باشد.
روز گذشته (ششم میزان) یکبار دیگر مردم افغانستان شاهد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و انتقال مسالمت‌آمیز قدرت بودند. با آنکه سطح اشتراک مردم در روند رای‌دهی کمرنگ به‌نظر می‌رسید، ولی انتخابات دیروز شفاف‌تر و واضح‌تر از انتخابات‌های گذشته(۱۳۹۳ و ۱۳۹۷) بود.
کمیسیون انتخابات با نشر گزارش‌های اولیه از ارقام رای‌دهندگان اعلام کرد که در دو هزار و ۵۹۷ مرکز رأی‌‌دهی، یک میلیون و یک صد و ۵۱ هزار و ۹۹۸نفر رأی داده‌اند.این کمیسیون می‌گوید که آمار ۲هزار و ۳۰۸مرکز رأی‌دهی هنوز به این کمیسیون نرسیده است.
مقام‌های کمیسیون انتخابات می‌گویند که رأی‌دهی در انتخابات ریاست جمهوری در ۴هزار و ۹۰۵ مرکز انجام شده است.
با این حال اما، یکی از دلایل عمده عدم اشتراک مردم در روند رای‌دهی، تهدیدات امنیتی است، زیرا آنان از ناحیه نبود امنیت به‌شدت آسیب‌پذیر هستند، ولی نیروهای امنیتی با اراده راسخ خدمت به مردم، امنیت انتخابات را تأمین کردند و قهرمان‌های این روند مهم شدند.
اگر به‌گونه دقیق بررسی کنیم، ماهیت اشتراک مردم، خواه کمرنگ، بیان کننده این‌است که افغان‌ها با قاطعیت تمام و اراده راسخ در برابر متجاوزان ایستاده‌اند و از نظام جمهوری اسلامی افغانستان دفاع می‌کنند. از سویی هم، مدیریت سالم کمیسیون انتخابات از این روند می‌رساند که افغانستان در حال تغییر است و با گذشت هر روز بهتر و بهتر می‌شود.
موضوعی که بسا مهم و ارزنده تلقی می‌شود، انتقادها و پیش‌داوری‌های برخی از چهره‌های ناشناس و شناخته شده است که با ارائه تحلیل‌های واهی و میان‌خالی و نیز اعلام ارقام‌ نادرست سبب تخریب اذهان مردم می‌شوند. در حالتی که کشور عزیز ما با مشکلات متعددی مواجه است و از سویی هم چندی قبل پلان‌هایی برای ضعف جمهوریت و قدرت‌گیری امارت طالبانی گرفته شده بود و در مرحله آخر با شکست روبرو گردید، نیاز است تا همه همزمان با جلوگیری از بحران ذهنی، به فکر مستحکم شدن پایه‌های نظام و جمهوریت باشیم.
به صراحت می‌توان گفت که تفاوت بین انتخابات‌های ششم میزان و ۲۰۱۴ از عرش تا فرش است و دیروز اراده واقعی مردم تمثیل گردید. پس چه خوب خواهد بود که «قناعت» را پیشه بگردانیم و بازنده به برنده تبریک بگوید و برای یک افغانستان آزاد، آباد و مترقی مشترکاً کار کنیم.
حق رأی و مشارکت در انتخابات بهترین و مهم‌ترین ابزار برای تمثیل اراده مردم و در حقیقت بنیاد و اساس دمکراسی و نماد واقعی نظام مردم‌سالار است. از سوی دیگر از منظر حقوق اساسی بشری، رأی دادن یک «حق» فردی برای تمام افراد واجد شرایط است، اما از منظر اجتماعی و از آنجا که انتخابات یک امر اجتماعی و ملی است و سرنوشت سیاسی یک جامعه و ملت به آن گره خورده است، باید گفت که اشتراک در انتخابات و استعمال رأی یک «تکلیف» اجتماعی و یک مسئولیت ملی نیز است و لبیک گفتن مردم افغانستان به این اصل نشان داد که آنان به گذشته بر نمی‌گردد و کسانی که در فکر تشنج و خلق بحران هستند، پیروز نخواهند شد، برعکس این مردم و نظام جمهوری اسلامی افغانستان است که پیروز هستند.

نویسنده

سید الیاس احمدی_ خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا