آخرین اخباراجتماعافغانستانزنانگزارش

مردم: فقر و بیکاری و ممنوعیت علیه زنان مانع از تجلیل مناسبت‌های فرهنگی شده است

رسول شهزاد- کابل

خبرگزاری دید: همزمان با گسترش فقر و بیکاری در کشور، شماری از شهروندان می‌گویند که یکی از دلایل عدم برگزاری و تجلیل با شکوه مراسم‌های فرهنگی-تاریخی مثل نوروز، فقر و بیکاری مردم است. آن‌ها وضع محدویت علیه زنان را نیز عامل موثر دیگر در عدم علاقه مردم به تجلیل از مناسبت‌های فرهنگی است.

نوروز امسال متفاوت‌تر از سال‌های دیگر برگزار شد. شماری از شهروندان می‌گویند که در فقر و بیکاری به سر می‌برند و نمی‌توانند از مناسبت فرهنگی-تاریخی نوروز تجلیل کنند.

مژگان بره‌کی می‌گوید، فقر و تنگدستی از مشکلاتی است که تجلیل نوروز را از مردم گرفته است. در سال‌های گذشته مردم برای تجلیل از نوروز به پارک‌های تفریحی و مکان‌ها و تپه‌های سرسبز می‌رفتند و نوروز را تجلیل می‌کردند.

او افزود: ولی امسال با وضع محدودیت‌ها به ‌خصوص برای زنان و پایین آمدن سطح اقتصاد، مردم تصمیم گرفتند تا نوروز را تجلیل نکنند. حتی آماده کردن هفت سین و پختن سمنک برای بیشتر مردم که مشکلات اقتصادی دارند، دشوار است.

مژگان بره کی

وی همچنان گفت که گوشه دیگری از آمادگی‌های نوروز، بردن نوروزی از سوی خانواده‌ها برای نامزد پسر شان است که ضعف اقتصادی باعث شده تا دست بیشتر خانواده‌ها کوتاه گردد.

از سویی هم، مرسل شیرزاد می‌گوید که بعد از روی کار آمدن طا-لبان موج بزرگی از بیکاری و همچنان فقر در کشور شکل گرفت که مردم را نسبت به چنین مراسم‌های خاص و فرهنگی ناامید کرده است.

این در حالی است که در سال‌های پیشین از نوروز به عنوان روز فرهنگی و همچنان روز اول سال در افعانستان، ایران، تاجیکستان و شماری دیگر از کشورها تجلیل می‌شد.

مرسل شیرزاد

در افعانستان شماری از مردم هفته‌ها پیش از فرا رسیدن نوروز به مزار شریف می‌رفتند تا سال نو و میله گل‌سرخ را جشن بگیرند.

مرسل شیزاد همچنان افزود که محدودیت‌ها علیه زنان و دختران در رابطه به ممانعت آن‌ها از رفتن به پارک‌ها و ساحات تفریحی خانواده‌ها را مجبور کرد تا نوروز را تجلیل نکنند.

از سویی هم، فرخنده محبی می‌گوید: نوروز یک روز فرهنگی است که هیچ مغایرت با ارزش‌های دینی ندارد.

خانم محبی افزود‌ که سال‌های زیادی است که ما شاهد تجلیل از روز اول سال در کشورهای مختلف بودیم، ولی در افغانستان در دو سال اخیر فقر و بیکاری و مخالفت طا-لبان باعث شده است که از این روز تجلیل نشود.

فرخنده محبی

شهروندان در حالی فقر و بیکاری و ممنوعیت‌ها علیه زنان را مانع اصلی عدم تجلیل از جشن نوروز و همانند آن می‌دانند که حکومت نیز آن را مخالف با ارزش‌های اسلامی دانسته و ممنوع کرده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا