آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمروند صلحسیاستصلح

محمودی:

مردم نگران توافقات پنهانی امریکا و طالبان هستند/ شعار دادن کافی نیست، باید راهکار عملی برای صلح داشته باشیم!

سید علی‌رضا محمودی می‌گوید که چراغ سبز نشان دادن از سوی برخی‌ از سیاسیون به طالبان و پاکستان به سود کشور نبوده و باید یک اجماع واحد بر مبنای منافع ملی کشور شکل بگیرد.


به گزارش خبرگزاری دید، سید علی‌رضا محمودی فعال سیاسی گفت که از زمان آغاز مذاکرات صلح میان امریکا و طالبان حکومت افغانستان بر شکل گیری یک اجماع واحد بر مبنای منافع ملی تاکید کرده، اما برخی از سیاسیون کشور خواستند به تنهایی پیش بروند که نتیجه نخواهد داد.
محمودی روز سه‌شنبه(۱۱جوزا) در یک بحث تلویزیونی صحبت می‌کرد.
آقای محمودی افزود که از آغاز مذاکرات صلح، نیاز به شکل‌گیری یک اجماع واحد برای صلح بود؛ اما متاسفانه گاهی می‌بینیم که هر کس یک بحث را پیش می‌کند و می‌خواهد مدیریت کند.
او از سیاسیون خواست که در پی راهکار عملی برای رسیدن به صلح در کشور باشند.
به گفته او، واقعیت امر این است که همگی از توافقات پشت پرده امریکا و طالبان که هیچ نتیجه ملموس در کشور نداشت، نگران هستند.
محمودی: با آغاز مذاکرات صلح از سپتمبر ۲۰۲۰ تاکنون مردم افغانستان نگران توافقات پنهان میان امریکا و طالبان هستند که مبادا توافق پنهانی بر خلاف منافع افغانستان میان طالبان و امریکا امضا شود/شده باشد. زلمی خلیلزاد نماینده وزارت خارجه امریکا بارها از شریک کردن نتایج مذاکرات صلح شانه خالی کرده است که نگرانی سیاسیون و مردم را در پی داشته است.
او می‌گوید که برخی چهره‌ها و جریان‌ها با یک چراغ سبز طالبان به آن طرف رفتند و از روند صلح به رهبری و مالکیت نظام حمایت نکردند.
طرح مذاکره در داخل کشور:
محمودی با اشاره به صبحت‌های روز گذشته حامد کرزی رییس جمهور پیشین مبنی بر ادامه مذاکرات صلح در داخل کشور، می‌گوید که این طرح تازه نیست و چندی پیش از سوی مشاور امنیت ملی نیز مطرح شده بود.
محمودی: مشاور امنیت ملی کشور شش ماه پیش گفته بود که مذاکرات صلح باید در داخل افغانستان ادامه یابد که هیچ یک از سیاسیون کشور از آن حمایت نکردند، ولی امروز همین سیاسیون آمدند و این طرح را پیشکش کردند.
آقای محمودی افزود که سیاسیون کشور باید به دنبال یک راه‌کار عملی بر مبنای منافع ملی کشور در روند صلح باشند و نقش بازی کنند. تنها شعار دادن کافی نیست.
بسیج علیه پاکستان؛ خطی که محب ترسیم کرد:
آقای محمودی در بخشی از سخنانش به مواضع اخیر حمدالله محب مشاور امنیت ملی کشور اشاره کرده و تاکید کرد که برای تامین صلح باید همه در این محور بسیج شوند.
او افزود که پیشتر از این رییس جمهور نیز تصریح کرده بود که کلید جنگ و صلح افغانستان در پاکستان است و باید مواضع ما علیه آن متحدو منسجم باشد.
اخیراً حمدالله محب مشاور امنیت ملی کشور مواضع تندی علیه پاکستان اتخاذ کرده و این کشو را به استفاده از گروه‌های نیابتی برای گسترش قلمروش در خاک افغانستان متهم کرد.
مشاور امنیت ملی کشور در مورد این که آدرس صلح افغانستان واحد است، گفته بود که آدرس و اجماع یکی است. حکومت یک آدرس واحد و مشروع به نمایندگی از ملت افغانستان است ولی برخی از سیاسیون با چراغ سبز نشان دادن برخی از کشورها از موضع آن‌ها حمایت می‌کنند و دنباله رو سیاست‌های کشورهای خارجی هستند.
حکومت نارسایی دارد، ولی چتر بزرگی است:
محمودی هرچند تصریح کرد که حکومت نارسایی دارد، ولی تاکید می‌کند که منافع ملی کشور ایجاب می‌کند که سیاسیون زیر چتر حاکمیت بر منافع ملی کشور متمرکز شوند و نباید به کشورهای بیگانه فرصت بدهند که در امور صلح بر خلاف منافع ملی ما تصمیم بگیرند.
محمودی: ما باید به یک اجماع سیاسی بر مبنای منافع ملی برسیم، سیاسیون آنطور که باید عمل می‌کردند، نکردند. حکومت افغانستان در پروسه صلح انعطاف‌ زیاد نشان داده است، ولی طالبان هیچ باور به توافق سیاسی ندارند.
آقای محمودی افزود که تمام قراین نشان می‌دهد، طالبان بر ادامه جنگ تاکید دارند و همه روزه از غیر نظامیان قربانی می‌گیرند؛ زمانی که طالبان بر این امر تاکید دارند تمام سیاسیون کشور باید صادقانه ایستاد شوند و از خواست‌های شخصی شان بگذرند و برای رسیدن و حفظ نظام جمهوری دوشادوش همدیگر برای رسیدن به صلح تلاش کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا