آخرین اخبارآزادی بیانافغانستانرسانه‌ها

مرکز خبرنگاران افغانستان از ثبت ۲۱۳ مورد خشونت علیه خبرنگاران در یک سال خبرداد

خبرگزاری دید: مرکز خبرنگاران افغانستان اعلام کرد که دست‌کم ۲۱۳ مورد خشونت، تهدید و بازداشت خبرنگاران در طول یکسال گذشته در افغانستان به ثبت رسیده که نسبت به سال گذشته افزایش را نشان می‌دهد.

مرکز خبرنگاران افغانستان اعلام کرد که در طول ۱۲ ماه گذشته دست‌کم ۲۱۳ مورد خشونت، تهدید و بازداشت خبرنگاران در کشور ثبت شده که در مقایسه با دوره‌ مشابه در سال قبل، ۶۴ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

این آمار در آستانه‌ «روز جهانی آزادی رسانه‌ها» منتشر شده است.

فردا سوم می مصادف با ۱۳ ثور، روز جهانی آزادی رسانه‌ها است.

مرکز خبرنگاران گفته است که از ماه می سال ۲۰۲۲ تا می ۲۰۲۳‌، دست‌کم ۲۱۳ مورد خشونت، تهدید و بازداشت خبرنگاران در افغانستان به ثبت رسیده که در مقایسه با یکسال گذشته (۱۳۰ مورد)، حدود ۶۴ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

این مرکز نگرانی شدید خود را نسبت به افزایش شمار موارد خشونت و نقض آزادی رسانه‌ها، به‌ویژه تهدید و ادامه‌ بازداشت خبرنگاران در کشور ابراز داشته و نسبت به پی‌آمد این روند هشدار داده است.

مرکز خبرنگاران توضیح داده که موارد ثبت‌شده در ۱۲ ماه اخیر، شامل جان‌باختن حسین نادری، خبرنگار خبرگزاری صدای افغان و زخم‌برداشتن حداقل ۲۱ خبرنگار، شش مورد خشونت فیزیکی، ۱۱۵ مورد تهدید و ۷۰ مورد بازداشت خبرنگاران می‌شود.

مرکز خبرنگاران افغانستان گفته است که پس از سقوط رژیم جمهوریت حدود نیمی از ۶۰۰ رسانه‌ فعال در افغانستان از فعالیت بازمانده‌اند.

این مرکز در عین حال از آنچه که تلاش وزارت اطلاعات و فرهنگ برای بهبود ارتباط با خبرنگاران و معرفی طرح عدم مداخله در امور رسانه‌ها خوانده می‌شود، استقبال کرده و خواستار عملی‌شدن این طرح بر مبنای قانون رسانه‌های همگانی کشور شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا