آخرین اخبارآزادی بیاناسلایدشوافغانستانجهانجوانانخبر های مهمرسانه‌ها

مرکز خبرنگاران افغانستان: روند سرکوب خبرنگاران و رسانه‌های آزاد خاتمه یابد

خبرگزاری دید: اداره استخبارات ولایت کندز، از چهار خبرنگاری که روز گذشته(۵ حمل) در ولایت کندز بازداشت کرده بود، سه تن از آنان را آزاد کرد. مرکز خبرنگاران افغانستان خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط دیگر خبرنگار بازداشت شده شد و در عین حال از اداره طا-لبان خواست به قانون رسانه‌های کشور احترام بگذارد و به روند سرکوب خبرنگاران و رسانه‌های آزاد پایان دهد.


مرکز خبرنگاران افغانستان با نشر اعلامیه ای گفته است: عبیدالله احمدی خبرنگار آزاد حوالی ساعت ۱۰ صبح روز گذشته( ۵ حمل) در هوتل شاروالی کندز توسط کارمندان استخبارات بازداشت شد. احمدی برای پوشش خبری برنامه آشتی دو خانواده به این هوتل رفته بود.

این منبع گفت که ایمل کاکر خبرنگار طلوع‌نیوز و پژواک و عتیق‌الله رحیمی خبرنگار رادیو کلید نیز که برای پوشش برنامه به هوتل  شاروالی رفته بودند، بازداشت شدند و افزون بر آن، اسلام‌الدین صاحب‌زاده خبرنگار رادیو و تلویزیون راه فردا که از سوی استخبارات احضار شده بود، بعد از مراجعه به این اداره، بازداشت و این چهار خبرنگار همزمان مورد بازجویی گرفته‌اند.
خبرنامه می گوید: کارمندان استخبارات تلفن‌های هوشمند این خبرنگاران را از آنان گرفته است و محتویات آن‌ها را بررسی کرده‌اند. سپس اسلام‌الدین صاحب‌زاده، ایمل کاکر و عتیق‌الله رحیمی بعد از سه ساعت آزاد شدند اما عبیدالله احمدی همچنان در بازداشت است.

احمدی متهم شده است که در تهیه محتوای یک گزارش نشر شده از یک پل بزرگ در ولسوالی علی‌آباد این ولایت که از تلویزیون آمو نشر شده است، نقش داشته است. این پل در زمان حکومت جمهوری به دلیل یک انفجار که طا-لبان به آن متهم شده بودند، آسیب دید.
تا اکنون اداره استخبارات کندز و یا ریاست اطلاعات و فرهنگ کندز در مورد بازداشت این خبرنگاران و اتهام وارد شده بر عبیدالله احمدی ابراز نظر نکرده است اما خبرنگاران در کندز می‌گویند برمبنای دستورالعمل شفاهی اداره محلی، نباید با رسانه‌های افغان مستقر در خارج از کشور از جمله آمو همکاری داشته باشند.
بازداشت این چهار خبرنگار محلی در کندز، نخستین رویدادهای بازداشت خبرنگاران در کشور است که در روزهای ابتدایی سال نو ۱۴۰۳ ثبت می‌شود. بر پایه گزارش اخیر مرکز خبرنگاران افغانستان که هفته گذشته به مناسبت روز ملی خبرنگار نشر شد، تنها در سال گذشته(۱۴۰۲)، دست کم ۵۹ خبرنگاران در کشور بازداشت شد. این بازداشت‌ها از سوی اداره استخبارات و یا امر به معروف صورت گرفته است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا