آخرین اخبارافغانستاناقتصاد و توسعهسیاستگزارش

مرکز دایمی تجاری ایران و افغانستان: در نظر است دانش فنی و مهندسی را منتقل کنیم

رسول شهزاد- کابل

خبرگزاری دید: مسئولان مرکز تجارتی ایران در کابل می‌گویند که این بزرگترین مرکز تجاری دایمی است که در‌ کابل افتتاح شده و نمایشگاه، بخش کوچکی از آن است.

مسئولان وزارت صنعت و تجارت و همچنان مقامات سفارت ایران در کابل بزرگترین مرکز‌ تجاری دایمی ایران و افغانستان را در کابل افتتاح کردند.

سما عبداللهی رییس مرکز تجاری دایمی ایران و افغانستان در صحبت با خبرگزاری دید، گفت: اینجا نمایشگاه نیست بلکه یک مرکز تجاری دایمی ایران و افغانستان است که نمایشگاه‌ها بخش کوچکی از فعالیت‌های این مرکز است. ما فعلاً فقط این مرکز را افتتاح کردیم و بخش اصلی که کار نمایشگاهی است در ماه دوم سال ۱۴۰۲ (ثور ۱۴۰۲) بر اساس نیازهای افعانستان آغاز می‌شود.

خانم عبداللهی افزود: ما علاوه بر این که کالاهای مورد نیاز را به افغانستان بیاوریم، انتقال دانش فنی، مهندسی، آموزشی، علمی و صنایع وابسته به گروه‌های کالا را نیز می‌آوریم. همانطوری که دغدغه امارت اسلامی اشتغال‌زایی برای مردم است ما می‌خواهیم زمینه کار را برای جوانان افغانستان فراهم کنیم. ما سالانه ۲۰۰ هزار دانشجو را می‌پذیریم و متقابلاً می‌توانیم بر اساس نیازهای افعانستان اساتید را برای آموزش نیز روان کنیم.

رییس مرکز تجاری ایران و افغانستان گفت که ما از سال ۱۳۹۶ به این سو تحقیقات‌مان را برای برگزاری این مرکز شروع کرده بودیم که امارت اسلامی نیز در ایجاد این مرکز تجاری همکاری‌های لازم را داشته است.

خانم عبداللهی در مورد آموزش و تحصیل زنان افغانستان گفت: با توجه به خلایی که در شرایط فعلی در افغانستان وجود دارد ما تحقیقات زیادی در بخش‌های مختلف داشتیم که یکی از آن بحث تحصیل زنان افغانستان در مقاطع مختلف است، مذاکراتی که ما با وزاری امارت اسلامی داشتیم آنها موافقت کردند که بتوانیم آموزش آنلاین از راه دور را برای زنان افغانستان فراهم کنیم که زنان تا آماده سازی شرایط فعلی و بازگشایی مکاتب و دانشگاه‌ها از تحصیل عقب نمانند. کارهای مقدماتی این طرح انجام شده، تفاهم بین دو طرف صورت گرفته است و قرار است به زودی اجرایی شود.

آموزش و کار زنان در افغانستان ممنوع شده و تاکنون حاکمیت به درخواست هیچ جناح برای تجدید نظر در این مورد پاسخ مثبت نداده است.

خانم عبداللهی در مورد اشتغال‌زایی در افغانستان گفت: ما طرح‌های اشتغال‌زایی در حوزه طلا و جواهرات، سنگ‌های قیمتی، کشاورزی و موارد دیگر داریم که با توجه به همایش‌ها از آنها رونمایی و دعوت به کار می‌کنیم. ما بزرگترین طرح طلا و جواهر را به افغانستان آورديم تا بتوانیم برای مردم اشتغال‌زایی کرده و از زنان بی‌سرپرست حمایت کنیم. ما به آنها مواد اولیه را می‌دهیم تا بتوانند در خانه و یا کارگاه‌های کوچک خودشان تولید داشته باشند و این تولیدات می‌تواند تا سطح صادرات به کشورهای اروپایی و کشورهای همسایه باشد.

وی همچنان گفت بعد از افتتاح مرکز تجاری دایمی ایران و افغانستان در آینده نزدیک نمایندگی‌های این مرکز تجاری را در ولایت‌های هرات، بلخ، ننگرهار و بامیان ایجاد خواهیم کرد.

گفتنی است که ایران و افعانستان روابط نزدیک فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی دارند. افغانستان از ایران واردات گسترده دارد و ایران به عنوان یک کشور همسایه بیشترین کالای مورد نیاز بازار افغانستان را تامین می‌کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا