آخرین اخبارافغانستانسیاست

مرگ شیرخان فرنود بنیان‌گذار کابل‌بانک تایید شد

وزارت دفاع ملی تایید کرده که شیرخان فرنود بنیان‌گذار کابل‌بانک صبح امروز به دلیل بیماری در زندان بگرام در ولایت پروان درگذشته‌ است.
به گزارش خبرگزاری دید، غفور جاوید سخنگوی وزارت دفاع به رسانه‌ها گفته است که آقای فرنود روز جمعه (۲ سنبله) به دلیل حمله قلبی در گذشته و جنازه او اکنون برای بررسی بیشتر به طب عدلی منتقل شده‌است.
او گفت که آقای فرنود حوالی ساعت ۸:۳۰ دقیقه دچار حمله قلبی شد و بعد از انتقال به مرکز درمانی زندان بگرام حدود نیم ساعت بعد جان داد.
آقای فرنود در سال ۲۰۰۴ کابل‌بانک، اولین بانک خصوصی افغانستان را تاسیس کرد. این بانک بعد از مدت کوتاهی توانست مشتریان زیادی را به خود جلب کند و اندوخته آن به صدها میلیون دالر رسید.
ولی در سال ۲۰۱۰ بانک مرکزی افغانستان کنترول این بانک را به دست گرفت و اعلام کرد که شرکای اصلی کابل بانک، مقدار قابل ملاحظه‌ای از سپرده‌های مالی مردم را به عنوان قرضه برداشته‌اند.
شماری از آن‌ها این پول‌ها را در بازار مسکن دبی سرمایه‌گذاری کرده بودند و هنگامی که بازار مسکن دبی به‌دلیل بحران مالی جهانی با رکود مواجه شد، در افغانستان این نگرانی ایجاد شد که پول‌های سرمایه‌گذاری شده شاید در این بازار درحال رکود گم شود.
این شایعات سبب شد که سیلی از مردم برای نقد کردن پول خود به کابل‌بانک مراجعه کنند و در نتیجه کابل‌بانک با کمبود نقدینگی مواجه شد.
بحث از دست رفتن چیزی حدود ۹۰۰ میلیون دالر پول به میان آمد و به دلیل جلوگیری از ورشکستگی این بانک، دولت پول هنگفتی را به حساب آن واریز کرد و مدیریت کابل‌بانک را به دست گرفت.
در سال ۱۳۹۱ خورشیدی دادگاه عاملان بحران کابل بانک دایر و آقای فرنود به پنج سال زندان محکوم شد، بعد از آن در سال ۲۰۱۴ محمد اشرف غنی پرونده کابل بانک را دوباره باز کرد که براساس حکم دادگاه شیرخان فرنود، رییس پیشین هیئت مدیره کابل بانک به جرم پولشویی و اختلاس به ۱۰ سال زندان و پرداخت ۲۳۷ میلیون دالر پول اختلاس و ۹۶ میلیون دالر تکتانه (بهره) این پول محکوم شد.
قاضی او را ملزم به پرداخت ۳۳۴ میلیون دالر دانست.
دادگاه عالی کشور نیز بعداً این حکم را نهایی اعلام کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا