آخرین اخبارجهانخبر های مهمسیاست

مرگ ٤.٥ میلیون نفر در جنگ‌های پسا-١١ سپتمبر تحت رهبری امریکا

خبرگزاری دید: گزارش تحقیقاتی دانشگاه براون‌ حاکی است که جنگ‌های پسا- ١١ سپتمبر تحت رهبری امریکا منجر به مرگ ٤.٥ میلیون نفر شده است

تعیین همه‌جانبه تلفات خشونت در تهاجمات و حملات تحت رهبری ایالات متحده به افغانستان و عراق هنوز هم دشوار است، چه رسد به جنگ جهانی گسترده علیه تروریزم. اما مدت‌هاست که این رقم حتی بزرگ‌تر و مبهم‌تر از حد سنجش شده است: یعنی تعداد افرادی که در نتیجه تأثیرات درگیری‌های پس از ١١ سپتمبر به طور غیرمستقیم جان خود را از دست داده‌اند، مانند امواج متعاقب خشونت، گرسنگی، تخریب خدمات عمومی و گسترش بیماری.

محققان دانشگاه براون در گزارشی که روز گذشته منتشر کردند، از داده‌های سازمان ملل و تحلیل‌های کارشناسانه استفاده می‌کند تا حداقل تعداد تلفات بیش از حد منتسب به جنگ علیه تروریزم را در درگیری‌های افغانستان، پاکستان، عراق، سوریه، لیبیا، سومالیا و یمن محاسبه کند.

محققان اذعان می‌کنند که تأثیرات آن‌قدر گسترده و پیچیده است که در نهایت، «غیرقابل سنجش هستند».

با این حال، تا آنجا که بتوان آن را اندازه‌گیری کرد، تلفات را بین ٤.٥ تا ٤.٦ میلیون نفر نشان می‌دهد – رقمی که همچنان با شدت اثرات درگیری افزایش می‌یابد.

این گزارش تخمین می‌زند که از این تلفات، حدود ٣.٦ تا ٣.٧ میلیون «مرگ غیرمستقیم» ناشی از وخامت شرایط اقتصادی، محیطی، روانی و بهداشتی بوده است.

بر اساس پروژه هزینه‌های جنگ، بیش از ٧ هزار سرباز امریکایی در عراق و افغانستان و بیش از ٨ هزار پیمانکار کشته شدند.

علاوه بر این، نیروهای ایالات متحده متحمل تأثیرات جانبی، از جمله میزان خودکشی در میان کهنه‌سربازان شده است.

با این وجود، اکثریت قریب به اتفاق کشته‌شدگان در نبردها مردم محلی بوده‌اند: بیش از ١٧٧ هزار افغانستانی، پاکستانی و عراقی و متحدان سوری یونیفورم پوش تا سال ٢٠١٩ جان خود را از دست داده‌اند.

استفانی ساول نویسنده مقاله و یکی از مدیران هزینه‌های جنگ می‌گوید: هزینه‌های زیادی وجود دارد، هزینه‌های انسانی جنگ که مردم اکثراً در ایالات متحده به اندازه کافی درباره آن نمی‌دانند یا درباره آن فکر نمی‌کنند.

وی می‌افزاید: ما در مورد این‌که اکنون ایالات متحده افغانستان را ترک کرده است صحبت می‌کنیم، اما یکی از راه‌های مهم ادامه این جنگ‌ها این است که «مردم در مناطق جنگی همچنان از عواقب آن رنج می‌برند».

به نقل از استارز اند استرایپس، میراث جنگ تحت رهبری ایالات متحده علیه تروریزم همراه است با پیامدهای فاجعه‌بار برای مردم خاورمیانه، شمال افریقا و آسیای مرکزی – شکافی که به گفته ساول، هرچند با تحقیق ناقص قرار است یک تخمین تقریبی از شبکه پیامدها ارایه دهد.

او گفت: تحصیل این نوع تخمین به ما امکان می‌دهد تا به مقیاس واقعی مشکل دست پیدا کنیم.

این در حالی است که تروریزم همچنان روند رو به رشد داشته و با وجود هزینه‌های مالی و جانی همچنان از مردان، زنان و کودکان قربانی می‌گیرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا