آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

مزارشریف؛ مقاومت در برابر قانون مردم را وحشت زده کرده است

دو روز است که منزل اختر محمد ابراهیم خیل از فرماندهان سابق که پسرانش متهم به اختطاف، قاچاق، زورگیری، ایجاد وحشت در شهر و دزدی هستند، در مزار شریف مرکز ولایت بلخ از سوی نیرو‏های امنیتی محاصره است.


از جمله مواردی که در افغانستان سبب بی ثباتی شده است، مقاومت در برابر اجرای قانون و مانع تحکیم حاکمیت قانون است. متاسفانه دولت‏مردان مان در راس کار در کنار دیگر گروه‏‌ها تا برای شان ممکن بوده است، قانون شکنی کرده‏اند.
این وسط مردم و افکار عمومی آدرسی بوده که بیشترین قربانی را محتمل شده‏اند. در وصف موجودیت نهاد دولت و قانون، مردم احساس امنیت نمی‏کنند و درعین حال، از قانون شکنی وحشت زده شده‏اند و نسبت به حاکمیت قانون در کشور شان بد‏ بین هستند.
دو روز است که منزل اختر محمد ابراهیم خیل از فرماندهان سابق که پسرانش متهم به اختطاف، قاچاق، زورگیری، ایجاد وحشت در شهر و دزدی هستند، در مزار شریف مرکز ولایت بلخ از سوی نیرو‏های امنیتی محاصره است.
یکی از پسران اختر محمد ابراهیم خیل متهم به دزدی پول است. نهاد‏های عدلی در بلخ به نیرو‏های پولیس فرمان بازداشت پسر آقای ابراهیم خیل را داده، ولی او در برابر اجرای قانون مقاومت می‏کند.
براساس گزارش‏ها، او گفته است که فرزند‏انش را به نیرو‏های امنیتی تسلیم نمی‏دهد. به نظر می‏رسد که برای اختر محمد ابراهیم خیل، تسلیم دهی یکی از فرزندان‏اش خیلی « حیثیتی » شده است. باید بگویم که در این دو روز در بخشی از شهر بسیاری نهاد‏ها مسدود بوده است. مکاتب دولتی و خصوصی، مراکز پولی از جمله کفایت مارکیت و بانک‏ها در مدت یاد شده به روی جامعه بسته بوده.
مردم بلخ همانند دیگر شهروندان کشور انتظار دارند که حاکمیت قانون دیگر یک آرزو نباشد و مبدل به واقعیت شود. در تظاهرات هواداران حزب جنبش اسلامی مردم افغانستان در شمال هم این اتفاق پیش آمد که نهاد‏های خدماتی در شش ولایت کشور مسدود شدند. آن ها در اعتراض به بازداشت نظامیان قیصاری تظاهرات داشتند.
اختر محمد ابراهیم خیل مدعی است که پسر او دزدی نکرده است و می‏گوید که حلقه ای مشخص در بلخ علیه وی توطئه می‏کند. موضوع بازداشت فرزند آقای ابراهیم خیل، پس از دو روز حالا از سوی این فرمانده قومی رنگ و بوی سیاسی داده می‏شود. چیزی که حاکمیت قانون را ضربه زده است و اجازه نمی‏دهد که حرف و اول و آخر را اجرای قانون بزند.
مردم از نهاد‏های دولتی و شخص رییس‏ جمهور می‏خواهند در برابر کسانی که تن به اجرای قانون نمی‏دهند، اقدام قاطع کنند. مردم با دادن قربانی در انتخابات شرکت کردند تا نهاد دولت شکل بگیرد و مردم در پرتو آن با آرامش خاطر زندگی کنند.
دیالوگ غالب مردم در این چند روز در بلخ این بوده است که خانه اختر محمد ابراهیم خیل از سوی نیرو‏های امنیتی بلخ محاصره است.
شماری در صفحات فیسبوک می نویسند که عطا محمد نور رقیب سیاسی وی است و آقای نور علیه او توطئه نموده است. البته شماری دیگر هم می نویسند، که ابراهیم خیل از سوی شورای امنیت ملی حمایت می‏شود.
روز گذشته شماری در بلخ، در یک اعتراض خیابانی خواهان دست‏گیری دزدان شده‏اند و از حکومت می‏خواهند که جلو افراد دزد را در این شهر بگیرد. مردم ادعا دارند که میزان دزدی و گراف جنایی افزایش یافته است. کار نباید به درگیری نظامی بکشد.
شاید نیرو‏های امنیتی هم نمی‏خواهند که با استفاده از درگیری فرزند ابراهیم خیل را بازداشت کنند.
به باور نویسنده، اگر وضعیت همین طور که است ادامه پیدا کند و مقاومت در برابر اجرای قانون ادامه یابد، آینده تاریک تر از اکنون خواهد شد و این به سود ما نیست.
اختر سهیل

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا