آخرین اخباراسلایدشوجهانخبر های مهمسیاست

مسئله افغانستان در صدر موضوعات نشست سران ناتو در لندن

سران پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) که قرار است به تاریخ سوم وچهارم دسمبر در لندن گرد هم آیند، در کنار موضوعات دیگر، مسئله افغانستان را در صدر مباحث شان قرار خواهند داد.

سران پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) که قرار است به تاریخ سوم وچهارم دسمبر در لندن گرد هم آیند، در کنار موضوعات دیگر، مسئله افغانستان را در صدر مباحث شان قرار خواهند داد.
به نقل از دفتر مرکزی ناتو، پیرز کزالی معاون سخنگوی سرمنشی ناتو به رسانه‌ها گفت که رهبران ناتو در کنار بحث در مورد دیگر مسائل، بر مبارزۀ مشترک با تروریزم و همچنین پشتیبانی از مأموریت آموزشی این پیمان در افغانستان و عراق تاکید خواهند کرد.
یک بخش این تلاش‌ها جلوگیری از گسترش فعالیت‌های جنگجویان وابسته به گروه تندرو دولت اسلامی، داعش، در افغانستان است.
کزالی گفت، ناتو از روند صلح افغانستان هم حمایت می‌کند. پیام او به طالبان این است:«مهم است تا طالبان با تعهد واقعی برای صلح به میزمذاکره بیایند. به این معنا که آنان باید جورآمد کنند و چیزهایی را بپذیرند. اگر چنین شود، چشم انداز خوبی برای گفت‌وگوهای موفقانۀ صلح به وجود خواهد آمد.»
تعهد درازمدت
ناتو و شریکانش گفته‌اند که نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان را تا سال ۲۰۲۴ تمویل می‌کنند. هزینۀ نیروهای مسلح افغانستان سالانه بیش از ۵ میلیارد دالر می‌شود که بیشترین قسمت آن را ایالات متحده می‌پردازد.
روسیه و چین
در کنار افغانستان، قرار است سران ناتو در دیدار‌شان در لندن در مورد موضوعات دیگر هم بحث کنند، از جمله تقویت آمادگی نیروهای این پیمان، به روز کردن برنامۀ عمل در بخش مبارزه علیۀ تروریزم و متوازن ساختن سهم‌گیری منصفانۀ مالی برای سرمایه گذاری در امور دفاعی ناتو.
همچنین، رهبران ناتو در مورد روسیه و آیندۀ کنترول تسلیحات بحث می‌کنند. ینس استولتنبرگ سرمنشی ناتو در نشستی در (۲۹ نوامبر) در بروکسل در این مورد گفت:«توافق کرده‌ایم که پاسخ ما به نقض روسیه از معاهدۀ آی.ان.اف یا پیمان (نیروهای هسته‌ای میان برد) دفاعی، محاسبه شده و هماهنگ باشد. و این بخش مهم کار ما در ماه های آینده خواهد بود.»
سران ناتو همچنین پیامدهای ظهور چین را بررسی می‌کنند. استولتنبرگ در این مورد گفت:«این موضوع فرصت‌هایی را پیشکش می‌کند. اما متحدان همچنین باید عصری سازی چشمگیر نظامی چین، افزایش حضور آن کشور از قطب شمال تا بالکان و فضای سایبری و نیز سرمایه گذاری بزرگش در زیرساخت‌های ما را در نظر بگیرند.»
آتش بس؟
پیش از این، ناتو از کشورهای منطقه به شمول روسیه و چین خواسته که با ایفای نقش سازنده، زمینه ساز صلح در افغانستان شوند.
ناتو می‌گوید، به پشتیبانی از نیروهای امنیتی افغانستان ادامه می‌دهد تا زمینه برای برقراری صلح فراهم شود. با این وصف، هنوز معلوم نیست که طولانی‌ترین مأموریت تاریخ ناتو در افغانستان کی پایان خواهد یافت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا