آخرین اخبارافغانستانفرهنگ عامهگزارش

مسئولان شهرداری: کابل را زیبا می‌سازیم/ آگاهی‌دهی فرهنگ شهر نشینی را از مکاتب آغاز کردیم

رسول شهزاد: کابل
مسئولان در شهرداری کابل می‌گویند که برنامه آگاهی‌دهی در مورد فرهنگ شهر نشینی را از مکاتب آغاز کرده و کابل را زیبا خواهند ساخت.


قاری ولی گل جواد رییس فرهنگ شهر‌داری کابل روز سه‌شنبه هنگام افتتاح این برنامه در مکتب استقلال گفت: کابل قدیم ما از نگاه زیبایی در منطقه بی‌نظیر بود اما به مرور زمان این شهر زیبا را از دست دادیم.
قاری ولی گل جواد افزود: کابل امروز ما به یک شهر بی‌فرهنگ تبدیل شده که باشندگان آن فرهنگ شهرنشینی را مراعات نمی‌کنند ما باید دست به دست هم بدهیم تا فرهنگ اصیل کابلی و اسلامی خویش را مراعات کنیم.
رییس فرهنگ شهرداری کابل با بیان اینکه اساتید مکاتب و دانشگاه‌ها و ملا امامان مساجد نقش اساسی را در ترویج فرهنگ شهرنشینی بازی می‌کند از مردم خواست که فرهنگ شهرنشینی را رعایت کرده و در قسمت سرسبزی این شهر، شهرداری کابل را یاری رسانند.


از سویی هم نعمت الله بارکزی سخنگوی شهرداری کابل گفت: یک بخش بزرگ از وظایف شهرداری کابل ایجاد فرهنگ نو و ترویج شهرنشینی می‌باشد.
آقای بارکزی گفت: ما برنامه ترویج فرهنگ شهرنشینی را امروز از مکتب استقلال آغاز کردیم و پلان داریم که این برنامه را در ۳۵ مکتب کابل، دانشگاه‌ها و دیگر محلات تجمع عامه تطبیق کنیم
وی افزود: ما در این برنامه با آگاهی‌دهی دانش‌آموزان را آگاه می‌کنیم که از نهال‌های غرس شده در محلات عمومی چگونه نگهداری کرده و برای حفظ و مراقبت آنها تلاش کنند.
همزمان با افزایش سریع نفوس افغانستان و رشد شهرنشینی، رعایت نکردن فرهنگ شهرنشینی در شهرهای مختلف به ویژه در کابل، بیش از پیش نمایان شده است.


نریختن زباله و کثافات درمعابر و اماکن عمومی و کانال‌های آب، رعایت نزاکت و ادب در هنگام مکالمه، محاوره با دیگران و یا هنگام تردد در سطح شهر و یا اماکن عمومی، رعایت مقررات رانندگی، پایین بودن صدای رادیو وسایط نقلیه، ایجاد نکردن سد معبر در کوچه‌ها و جاده ها، نریختن اقلام ساختمانی در محدوده خارج از ساختمان، پاک کاری ساحه مقابل خانه و یا محل کار، از جمله نمونه‌های بارز پایبندی به حقوق شهروندی است.
به اساس آمارهای مسئولان شهرداری، کابل گنجایش ۲ میلیون تن را دارد که درحال حاضر بیش از ۷ میلیون تن در این شهر زندگی می‌کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا