آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

مسئولیت دشوار حکومت در روند صلح

حالا حکومت افغانستان در روند گفت‌‏وگو‏های صلح مسئولیت دشواری دارد. حکومت در نهایت باید یک تیم مذاکره کننده افغانستان شمول را سروسامان دهد.

گفت‌‏وگو‏ها با گروه طالبان به مراحل حساس رسیده است. اکنون مسئولیت حکومت افغانستان این است که در روند گفت‏وگوها حضور داشته باشد. تا این جای کار حکومت در هیچ کدام از گفت‏وگوهای انجام شده با طالبان شرکت نداشته و غایب بوده است.
چهار دور از مذاکرات میان نمایندگان طالبان و دپیلمات‏های ایالات متحده امریکا در دوحه پایتخت قطر انجام شد. قرار است پنجمین دور این گفت‏وگو‏ها به زودی برگزار شود.
نمایندگان طالبان در اواسط ماه دلو با رهبران احزاب سیاسی در مسکو یک گفت‏وگوی دو روزه داشتند. حکومت مخالف برگزاری این نشست بود و حتی به سازمان ملل متحد نیز شکایت کرده بود.
محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور گفته بود که احزاب سیاسی صلاحیت اجرایی ندارند.
حرف و حدیث حکومت در پروسه صلح این است که طالبان باید با حکومت افغانستان داخل گفت‏وگو شوند و روند صلح در مالکیت افغان‏ها باشد.
زلمی خلیلزاد نماینده ارشد وزارت امور خارجه امریکا درپروسه صلح و دیگر مقامات بلند پایه این کشور از دیر زمانی است که می‏گویند گفت‏و‏گو‏ها باید در مالکیت حکومت باشد و حضور حکومت در میز مذاکره شرط است.
زلمی خلیل‏زاد بار‏ها در سخنان‏اش تاکید کرده است میان احزاب و حکومت باید در گفت‏وگو‏های صلح اجماع شکل بگیرد.
حکومت در عین حال که پافشاری دارد روند صلح بایستی در مالکیت افغانستان باشد، مخالف است که نشست‏های صلح در کشور‏های منطقه برگزار شود.
قرار بود روز دو شنبه گذشته هیئتی از گروه طالبان به پاکستان سفر کند و با نمایندهگان امریکایی دیدار و گفت‏وگو کند. ظاهراً شکایت کابل به سازمان ملل متحد نتیجه داد و گروه طالبان اعلام کرد که نمی‏تواند به پاکستان سفر کند.
زلمی خلیلزاد به تازگی در صحبت با طلوع نیوز گفته است که هرچه زودتر باید هیئت مذاکره کننده حکومت با گروه طالبان تغییر کند. هارون چخانسوری سخنگوی ریاست جمهوری نیز گفته است که تیم مذاکره کننده حکومت ممکن است تغییر یابد.
نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان گفته پیش از برگزاری جرگه بزرگ مشورتی صلح که قرار است در پایان ماه حوت برگزار شود، تیم مذاکره کننده حکومت تغییر کند.
این دپیلمات امریکایی تاکید کرده که اگر تیم مذاکره کننده تغییر نکند، ممکن است اجلاس همانند نشست مسکو بار دیگر تکرار شود.
آقای خلیلزاد همچنان گفته که افغان‏های داخل و بیرون از حکومت باید با طالبان گفت‏وگو نمایند.
یک معنای حرف زلمی خلیلزاد این است که برای امریکایی‏ها گفت‏وگوهای دولت‏محور هم زیاد مطرح نیست.
گروه طالبان پیوسته به پیشنهادات حکومت برای مذاکره پاسخ رد داده است. طالبان حکومت را مشروع نمی‏داند و برای همین نمی‏خواهد با آن گفت‏وگو کنند.
گروه طالبان زمانی با ارگ گفت‏وگو خواهند کرد که حکومت در نقش یک سازمان یا گروه سیاسی تنزیل مقام دهد.
حالا حکومت افغانستان در روند گفت‏وگو‏های صلح مسئولیت دشواری دارد. حکومت در نهایت باید یک تیم مذاکره کننده افغانستان شمول را سروسامان دهد.
قرار است در پایان ماه حوت جرگه بزرگ مشورتی صلح برگزار شود. انتظار داریم این جرگه نتایج مطلوبی در پی داشته باشد.

نویسنده

اختر سهیل

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا