آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

مسئولیت کمیسیون انتخابات سبک‏ شده/ در شش میزان شاهد انتخابات خواهیم بود؟

حالا مسئولیت کمیسیون انتخابات اندکی سبک‌تر شده است. کمیسیون انتخابات باید روی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری تمرکز کند و اجازه ندهد که برگزاری انتخابات و نتایج آن منجر به یک بحران سیاسی دیگر شود.

روز چهارشنبه ( ۸ جوزا) رهبری کمیسیون انتخابات اعلام کرد که محدودیت‌ها سبب شد تا در ششم ماه میزان سال جاری تنها انتخابات ریاست جمهوری در کشور برگزار شود. پیش از این قرار بود که انتخابات پارلمانی ولایت غزنی و انتخابات شوراهای ولایتی همزمان با انتخابات ریاست جمهوری برگزار شود. این که این محدودیت‌ها چه می‌تواند باشد، رهبری کمیسیون انتخابات در این خصوص توضیحی نداده است.
اما چندی پیش، وقتی الیس ویلز معاون وزیر خارجه امریکا به کابل آمد در دیدار با اعضای کمیسیون مستقل انتخابات گفت که این کمیسیون از خیر برگزاری انتخابات پارلمانی غزنی و شوراهای ولایتی بگذرد و روی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری تمرکز کند.
سازمان ملل متحد نیز از برگزاری سه انتخابات به صورت همزمان نیز کمیسیون انتخابات را هشدار داده بود.
حالا به نظر می‌رسد که کمیسیون انتخابات در نهایت به خواست این عضو ارشد وزارت خارجه امریکا و سازمان ملل متحد تن داده است. معاون وزیر خارجه امریکا همچنان روی برگزاری انتخابات شفاف و عادلانه نیز تاکید کرده بود.
یکی از دلایلی که حکومت یا کمیسیون انتخابات ناگزیر است به خواست کاخ سفید و جامعه جهانی تمکین نماید، موضوع هزینه مالی پروسه انتخابات است. بدون حمایت مالی برگزاری انتخابات در کشور ممکن نیست.
با این وجود، حالا مسئولیت کمیسیون انتخابات اندکی سبک‌تر شده است. کمیسیون انتخابات باید روی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری تمرکز کند و اجازه ندهد که برگزاری انتخابات و نتایج آن منجر به یک بحران سیاسی دیگر شود.
تا این جای کار، نهادهای انتخاباتی به ویژه کمیسیون انتخابات وقتی در امر برگزاری انتخابات ناکام شده است و زیر سوال رفته است، بهانه تراشی کرده و گفته که فرصت کافی برای آمادگی نداشته.
چهار ماه تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری فاصله داریم. کمیسیون انتخابات اگر با پروسه انتخابات برخورد مسئولانه بکند، بدون شک شاهد برگزاری یک انتخابات نسبتاً سالم تر خواهیم بود.
انتخابات پارلمانی در ۲۸ و ۲۹ میزان با انبوهی از تقلب و تخطی برگزار شد. یکی از بهانه‌های کمیسیون انتخابات این بود که فرصت برای برگزاری یک انتخابات سالم وشفاف کم داشتند.
رهبری کمیسیون انتخابات فراموش نکند که جامعه افغانستان بار دیگر حوصله حل و فصل بحران انتخاباتی را ندارد. اوضاع به شدت شکننده است و کمیسیون انتخابات باید این موضوع را درک کند.
اگر انتخابات ریاست جمهوری در ششم میزان به درستی مدیریت نشد و کمیسیون انتخابات خواست با بهانه تراشی خود را تبرئه نماید، فراموش نکند که بهانه تراشی توجیهی ندارد.
درست است که برگزاری یک انتخابات ایده‌آل در افغانستان دور از انتظار و خیلی دشوار است اما، چهار ماه هم فرصت اندکی نیست برای برگزاری انتخابات نسبتاً سالم. کافی است که کمیسیون‌های انتخاباتی نیت شان را نسبت به برگزاری انتخابات عوض کنند و زمینه دخالت حکومت را در امور کاری شان کوتاه بسازند.
هر چند که عوامل زیادی وجود دارد که برگزاری یک انتخابات شفاف را تهدید می‌کند. یکی از چالش‌های جدی فرآیند انتخابات در افغانستان، دخالت و سفارش‌های حکومت در کار کمیسیون و نتایج انتخابات است. این موضوع در چند دور از انتخابات تجربه شده به خوبی نمایان شده است و بر هیچ کس پوشیده هم نیست.

نویسنده

اختر سهیل- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا