آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

مسئول تنش‌های انتخاباتی کمیسیون انتخابات است!

در روز شنبه ۲۸ میزان در سومین دور از انتخابات پارلمانی تجربه شد که کارگیری از دستگاه‌های بایومتریک منجر به یک جنجال انتخاباتی شد. براساس گزارش‌ها نزدیک به یک صد هزار رای بایومتریک نشده به صندوق ریخته شده.


دست کم یک سال جنجال احزاب سیاسی با کمیسیون انتخابات و حکومت افغانستان بحث بایومتریک در روز انتخابات بود. احزاب سیاسی و ایتلاف ملی بزرگ پافشاری داشتند که از تکنالوجی بایومتریک در انتخابات استفاده شود و رسماً داخل پروسه انتخابات شود. سرانجام در آخرین روز ها، کمیسیون انتخابات و حکومت اعلام کرد که از بایومتریک در انتخابات پارلمانی ۲۸ میزان استفاده خواهد شد.
با داخل شدن بایومتریک در انتخابات، تنش احزاب سیاسی و کمیسیون انتخابات اندکی فروکش کرد. همین که دستگاه‌های بایومتریک در اختیار کمیسیون انتخابات قرار گرفت، برخی ار رسانه‌ها و نیروهای سیاسی اعلام کردند که دستگاه‌های بایومتریک وارد شده زیاد قابل اعتماد نیست. یعنی از کارکرد این دستگاه‌ها یک بد بینی به وجود آمد.
کمیسیون انتخابات همواره تاکید کرده که استفاده از دستگاه‌های بایومتریک برای کارمندان کمیسیون انتخابات آموزش داده شده است.
هر چند مقوله آفلاین و آنلاین در انتخابات نیز داغ بود. کمیسیون گفته بود که از دستگاه‌های بایومتریک به گونه آفلاین کار گرفته خواهد شد.
در روز شنبه ۲۸ میزان در سومین دور از انتخابات پارلمانی تجربه شد که کارگیری از دستگاه‌های بایومتریک منجر به یک جنجال انتخاباتی شد. براساس گزارش‌ها نزدیک به یک صد هزار رای بایومتریک نشده به صندوق ریخته شده.
روز انتخابات دستگاه بایومتریک در خیلی از مراکز نرسید و در بسیاری از مراکز کار نیز نداد. کمیسیون انتخابات در روز اول این روند فرمان داد که مردم می‌توانند بدون استفاده از دستگاه بایومتریک رای بدهند.
اکنون آرای بایومتریک نشده قریب است که منجر به یک جنجال انتخاباتی شود که بدون شک یک خطر کلان است برای حیات سیاسی و امنیتی کشور.
احزاب می‌گویند که آرای بایومتریک نشده باید باطل شمرده شود و کمیسیون انتخابات در این مورد روایت و حرف روشن ندارد. رهبری کمیسیون انتخابات باید به این پرسش پاسخ ارائه کند که چرا استفاده از دستگاه بایومتریک در انتخابات ناکام و موجب تنش انتخاباتی شده است؟
به باور نویسنده، عملکرد غیر مسئولانه کمیسیون انتخابات یک بار دیگر نزدیک است یک بحران تازه خلق کند.
اختر سهیل- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا