آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

مسئول لغو نشست قطر حکومت افغانستان است

دلیل بر هم خوردن نشست دوحه، عبارت از موقف غیرسازنده رهبری موجود افغانستان است که هیئتی را به قطر اعزام کرده که از قبل درج فورمت این نشست نشده و با مخالفت بسیاری از اشتراک کنندگان آن، به شمول معترضین اصلی یعنی طالبان، روبرو گردید.

ماریا زاخاروا سخنگوی وزارت خارجه روسیه
لغو دومین نشست «دیالوگ بین‌الافغانی» در همین روزها اعلان گردید. این نشست باید به تاریخ ۱۹-۲۱ اپریل سال جاری میلادی در دوحه (قطر) برگزار می‌گردید.
از چنین تصمیم سازماندهندگان نشست ابراز تأسف می‌نماییم، زیرا این فورمت بین‌الافغانی تا امروز توانست خود را به عنوان امید بخشترین کانال برای برقراری تماس‌ها بین نیروهای مختلف سیاسی افغانستان، منجمله حکومت فعلی و نماینده‌های طالبان منحیث مخالفین مسلح آن نشان بدهد. می‌خواهم بیاد بیاورم که نشست اول «دیالوگ بین‌الافغانی» از ۵-۶ فبروری در مسکو تدویر یافته و موفقیت چشمگیری را در پی داشت. سیاسیون برجسته و نماینده‌های طالبان در این نشست بدون هرگونه مداخله بیرونی ابتکار دیالوگ برای رقم زدن ابعاد ساختمان آینده افغانستان پس از اختلافات را در دست داشتند. قطع چنین دیالوگ می‌تواند پیامدهای خیلی منفی را برای آغاز پروسه همه شمول صلح بین‌الافغانی به دنبال داشته باشد.
دلیل بر هم خوردن نشست دوحه، عبارت از موقف غیرسازنده رهبری موجود افغانستان است که هیئتی را به قطر اعزام کرده که از قبل درج فورمت این نشست نشده و با مخالفت بسیاری از اشتراک کنندگان آن، به شمول معترضین اصلی یعنی طالبان، روبرو گردید.
فکر می‌کنیم که تحمیل شرایط بر تدویر نشست بین‌الافغانی با اظهارات رهبری کنونی افغانستان در مورد آمادگی آن برای گفت‌وگوهای سازنده به نام آینده افغانستان، مطابقت ندارد.
امیدوار به این هستیم که افغان‌ها بالآخره خود به حل دشواری‌ها موجود پرداخته و به دیالوگی رو بیاورند که می‌تواند اهمیت سرنوشت ساز برای کشور شان داشته باشد.
مناظره در پارلمان هالند پیرامون موضوع دادن پناهندگی به افغان‌هایی که با نیروهای هالندی در افغانستان همکاری کرده‌اند.
مناظره داغ در پارلمان هالند در رابطه به دادن پناهندگی به افغان‌هایی که با نیروهای هالندی در افغانستان همکاری کرده‌اند، توجه ما را به خود جلب کرده است.
معلوم شده است که تعداد چنین افغان‌ها به ۲۰۰ نفر می‌رسد و فقط به ده تن از آن‌ها چنین پناهندگی در هالند داده شده است. بقیه آن‌هایی که برای دریافت پناهندگی مراجعه کردند، طوری که در سخنرانی‌های وکلای هالندی آمده است، نمی‌توانند پروسیجر های مغلق کاغذ پرانی پیشبینی شده در قانون مهاجرت این کشور را در ادارات مربوطه سپری نمایند. در حالی که بسیاری از این افغان‌ها به اسارت طالبان افتاده بودند و ۴ نفر پس از تحمل شکنجه اعدام گردیده‌اند. اما آقای بیلیویلد وزیر دفاع هالند هرنوع مسئولیت در قبال مرگ همقطارهای افغان را از دوش اداره تحت رهبری خویش برداشته و پیچیدگی پروسیجرهای مهاجرت را دلیل می‌آورد که باید از طرف خارجی های علاقمند دریافت پناهندگی رعایت شوند.
خاطر نشان می‌سازیم که چنین بی‌اعتنایی نسبت به همفکران و دستیاران از شمار افغان‌ها نه تنها برای هالندی‌ها، بلکه برای سایر کشور های شامل ایتلاف بین‌المللی در افغانستان یک موضوع خاص پنداشته می‌شود. ایتلاف بین‌المللی با بیرون شدن از افغانستان، دوستان خود را تن به تن یا روبرو با تندروان رها میکنند، چرا که به چنین افغان ها دیگر نیازی دیده نمی‌شود. این موضوع یکبار دیگر ارزش واقعی باصطلاح «دوستی» اعلام شده‌ غرب با مردم افغانستان را نشان داده، منجر به یأس و ناامیدی در بین باشندگان محلی و پیوستن آن‌ها به شیوه‌های رادیکالی گردیده و بالاخره باعث توسعه جایگاه مخالفین مسلح در اجتماع می‌گردد.
وضعیت تعریف شده در فوق از نظر ما یک امر تصادفی نیست. این وضعیت روحیه مشترک در صفوف ناتو نسبت به جنگ افغانستان را نشان می‌دهد. بسیاری از اعضای ناتو با باختن این جنگ، حاضرند افغانستان را به دست تقدیر سپرده و مردم آن را رو در رو با مشکلاتی رها نمایند که خود در این کشور ایجاد کرده‌اند.
چنین برخورد، به خصوص در آستانه خروج احتمالی و قطعی نیروهای خارجی از افغانستان خطرناک بوده و در مخالفت با نیت اعلام شده ایالات متحده امریکا و متحدین آن در ناتو قرار دارد که باید «بامسئولیت» انجام بدهند. از آن‌ها می‌خواهیم از بروز فجایع جدید جلوگیری نمایند که با حضور نظامی در سرزمین افغانستان مستقیماً ارتباط دارند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا