آخرین اخبارافغانستانسیاست

مسعود: طا-لبان خواستار «بیعت یا تسلیمی» هستند

خبرگزاری دید: احمد مسعود رهبر جبهه مقاومت ملی در پیامی به مناسبت نوروز، ضمن پرداختن به مسایل سیاسی، می‌گوید که طا-لبان فقط تسلیمی یا بیعت می‌خواهند.


مسعود تأکید کرد تا زمانی که طا-لبان حاضر به قبول روندی که در نتیجه آن حکومت براساس رای و اراده مردم شکل بگیرد نشوند، به مقاومت و مبارزه ادامه می‌یابد.
احمد مسعود ضمن انتقاد از رفتار حاکمان کنونی گفت، به خاطر این که آغازگر جنگ نباشد، به فیصله «علمای کشور» لبیک گفته و جنگ را متوقف کرده بود. او می‌گوید که امیدوار بود که فیصله این عالمان و تلاش هیئت مذاکره کننده نتیجه بدهد و روی راه‌های حل اساسی مشکل افغانستان بحث شود. اشاره او به مذاکراتی است که در آغاز بین دو طرف در چند نوبت برگزار شد.
رهبر جبهه مقاومت ملی گفت که طا-لبان دو حرف داشتند؛ یک تسلیمی و دوم بیعت. مسعود گفت که آن‌ها حاضر به شنیدن‌ راه‌های حلی که مشکل افغانستان را به صورت اساسی حل کند و ایجاد میکانیزمی که براساس آن همه بتواند در کنار هم صلح‌آمیز زندگی کنند، نبودند.
مسعود افزود که در تمام این مدت که تلاش‌های گوناگون انجام شد، پیام‌هایش را به طا-لبان رسانیده است که افغانستان نیازمند حکومتی است که برآمده از اراده مردم باشد و مشروعیتش از مردم گرفته شود.
رهبر جبهه مقاومت ملی گفت که طرف مقابل این مسئله را نپذیرفت و بر ادامه جنگ اصرار داشت. به گفته او، جنگ بر جبهه مقاومت تحمیل شد و هسته مقاومت نیز به همین علت شکل گرفت.
مسعود می‌گوید که مقاومت‌گران برای افغانستان آزاد و در برابر استبداد می‌جنگند. او گفت که مقاومت به شکل گوناگان و در ابعاد مختلف در داخل و در بیرون کشور شکل گرفته است.
مسعود از گروه‌هایی که تازه برای مبارزه شکل گرفته است، اعلام حمایت کرد و بر اتحاد و هماهنگی بین مردم پای فشرد. او همچنان گفت که ضرورت به احیای ظرفیت نیروهای امنیتی اعم از پولیس، ارتش و امنیت ملی وجود دارد.
به گفته مسعود، به دنبال این نیروها در کوچه و خیابان می‌گردند و آن‌ها را ترور می‌کنند. با این حال، او گفت که به نیروهای امنیتی پیشین خیانت شده است و دستاوردهای آن‌ها به اثر «توطئه بزرگ» به فنا رفته است.
مسعود می‌گوید که در این مدت برای انسجام سیاسی نیز کوشش کرده است تا راه حل سیاسی برای مشکل امروز افغانستان پیدا شود. او از همه دعوت کرد که برای حل مشکل سیاسی افغانستان تلاش کنند.
رهبر جبهه مقاومت ملی خواستار اتحاد مردم افغانستان شد و تأکید کرد که جبهه تحت رهبری او متعلق به همه مردم است و از هیچ قوم و مذهب خاص نمایند‌گی نمی‌کند. همین طور او گفت که «طا-لبان را نماینده قوم خاص و دین اسلام» نمی‌داند.
احمد مسعود سال گذشته را سال «دردناک» برای مردم توصیف کرد و گفت که مردم انتظار داشتند که جنگ ختم شود و فضای صلح در کشور حاکم گردد. با این حال، او طا-لبان را متهم کرد که اراده درست برای ختم جنگ نداشتند و تلاش کردند که قدرت را از طریق زور بگیرند. سقوط نظام، ارتش، پولیس، نیروهای هوایی، مهاجرت میلیون‌ها شهروند و از بین رفتن ارکان نظام به گفته مسعود، موضوعاتی بود که سال گذشته را برای مردم یک سال تاریک رقم زد.
او از رفتار حاکمان کنونی به شدت انتقاد کرد و آن‌ها را به شکستن حریم خصوصی مردم، کشتار نظامیان پیشین، استفاده ابزاری از دین، سرکوب زنان، رسانه‌ها و مجازات بدون محکمه متهم کرد.
احمد مسعود همین طور حاکمان کنونی را متهم کرد که به وعده خود به مردم و جامعه جهانی در مورد قطع روابط به گروه‌های تروریستی عمل نکرده‌اند. به گفته او، امروز افغانستان به خانه امن تروریستان بین‌المللی تبدیل شده است و گزارش دقیق دارد که گروه‌های تروریستی مثل القاعده در پرتو حمایت حاکمان، مراکز آموزشی خود را گسترش داده‌اند.
او از منطقه و جهان خواست که به مسئله افغانستان توجه کنند؛ زیرا به گفته او، تبدیل شدن افغانستان به خانه امن تروریستان به خطر منطقه و جهان است.
او گفت: «حل مشکل افغانستان از طریق سیاسی و یا مبارزه در برابر تروریزم، سبب پیروزی مردم افغانستان و جلوگیری از رشد تروریزم در منطقه و جهان خواهد شد».
مسعود گفت که به باور او، تشکیل حکومت فراگیر که برآمده از رای مردم باشد، مانع جلوگیری از رشد تروریزم خواهد شد.
مسعود در بخشی از سخنانش از سازمان ملل متحد و نهادهای بین‌الملل خواست که میکانیزم نظارتی و گزارش‌دهی را از وضعیت حقوق بشر در افغانستان روی دست بگیرند. همین طور او خواستار رعایت قطع‌نامه سازمان ملل متحد و شورای امنیت شد که بازگشت «امارت اسلامی» را غیرقابل قبول خوانده بود.
احمد مسعود در پایان از جهان خواست که افغانستان را در ایجاد یک حکومت مسئول و مردم‌سالار کمک کند. او از شهروندان کشور نیز خواست که متحدانه ایستاد شوند و کشور را نجات دهند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا