اسلایدشوافغانستانتحلیل

مسلمیار از همدستی با داعش تا خرده‌گیری بر ائتلاف!


موضع‌گیری‌های اخیر شماری از سران حکومتی، در انقره و ایجاد یک ائتلاف جدید سیاسی، واکنش‌های گوناگونی را در محیط سیاسی کشور در پی داشت و مخالفت‌ها و موافقت‌های زیادی را سبب شد. عطا محمد نور، جنرال دوستم و محمد محقق، سه شخص محوری و دارای وزن بسیار سیاسی هستند، جزو سران این ائتلاف‌اند. این‌ها در جغرافیای قومی افغانستان هواخواهان زیادی دارند و هرازگاهی در قضایای سیاسی کشور تصامیم بحث‌برانگیزی روی دست می‌گیرند.
این سه چهره‌ی پرنفوذ مردمی در افغانستان، به تازه‌گی ائتلافی تحت نام « ائتلاف نجات افغانستان» شکل داند که به گفته‌ آن‌ها غرض از ایجاد آن پایان‌دادن به یکه‌تازی‌های رییس‌جمهور و «حلقه خاص ارگ» است. سران ائتلاف، هدف از راه‌اندازی این حرکت نوین را «جلوگیری از فروپاشی نظام» عنوان کردند و مدعی‌اند که برای برون‌رفت از وضعیت فعلی و اعاده اعتماد مردم به حکومت، به چنین اقدامی دست زده‌اند.
پس از تشکیل این جریان سیاسی، واکنش‌‌ها و موضع‌گیری‌هایی نیز در پی آن راه افتاد. در اولین گام، ریاست جمهوری واکنش‌ نشان داد. ارگ ریاست‌ جمهوری خواستار برخورد مسئولانه شخصیت‌های داخل نظام شد و از سران ائتلاف خواستند که اگر طرحی برای بهبود وضعیت فعلی کشور دارند، آن‌ را با حکومت شریک سازند.
از سوی دیگر، مجلس نمایندگان نیز جایی بود که شماری از اعضای آن نسبت به شکل‌گیری ائتلاف نجات، واکنش‌های متفاوتی نشان داد. عده‌ای آن را باعث تقویت نظام و انجام اصلاحات دانستند و شماری دیگر از اعضای این مجلس، سران ائتلاف را به دامن‌زدن خواسته‌های شخصی متهم کردند.
گذشته از این‌ها، فضل هادی مسلمیار، رییس مجلس سنا نیز روز گذشته به تشکیل ائتلاف نجات واکنش نشان داد. وی این ائتلاف را «شرم‌آور» و «تاسف‌بار» خوانده است. مسلمیار همچنان خواستار کناره‌گیری عطا محمد نور، جنرال دوستم و محمد محقق از موقف‌های حکومتی‌شان شد.
گذشته از این‌که در هیچ عرف سیاسی نیامده که رییس مجلس سنا فراخوان استعفای معاون نخست ریاست‌جمهوری و… را عرضه کند، اما واکنش نابجای او در حالی صورت می‌گیرد که اتهامات سنگینی متوجه خودش هم وجود دارد که باید بیش‌تر توجه‌اش را روی آن متمرکز می‌کرد. به یاد داریم که وی چندی پیش به دست‌داشتن با داعش در کشور متهم شد. قضیه طوری بود که گروه طالبان پرده از رازی برداشت که نشان از ارتباط وی با داعش می‌داد. طالبان ویدئویی را از اعتراف یک عضو گروه داعش منتشر کرد. این فرد که در بازداشت طالبان به سر می‌بُرد، توضیح داد که رییس سنای افغانستان با او و چند تن از اعضای این گروه در دفتر کارش در شهر «جلال‌آباد» دیدار کرده است. عضو گروه داعش حتی از حمایت مالی و نظامی مسلمیار نیز نام گرفت و گفت مسلم‌یار به یکی از افرادش ماموریت داده تا به داعش کمک‌ مالی و نظامی کند.
هرچند این اتهام، سکوت رییس مجلس سنا را در پی داشت و او هیچ‌گونه ردیه‌ای بر آن نگفت، اما شایان ذکر است که اتهام همدستی شماری از چهره‌های داخل نظام با تروریست‌ها، مسئله‌ای است که بارها در مجامع سیاسی کشور مطرح بوده است. در همین زمینه بود که سال گذشته، ظاهر قدیر یکی از اعضای مجلس نمایندگان- که در ولایت‌های مشرقی افغانستان صاحب نفوذ و قدرت زیادی در برابر تروریست‌ها است- برخی مقامات حکومتی را به پشتیبانی از داعش متهم کرد.
با این‌همه، جالب می‌نماید، فردی که خود به حمایت از تروریست‌ها و شکل‌گیری این بحران متهم بوده و نقشی در ایجاد غایله هراس‌افکنی دارد، چگونه است که دستپاچه می‌شود و ائتلافی را زیر پرسش می‌گیرد که قصد براندازی ندارد و حداقل برای بهبود وضعیت حکومت، دست به کار شده است!
امین نویسا – خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا