آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمدسته بندی نشدهسیاست

مسوده توافق‌نامه طالبان و امریکایی‌ها نهایی شده است

گزارش‌هایی منتشر شده که بر اساس آن، طالبان و امریکایی‌ها روی مواد مسوده توافق‌نامه‌ای متفق شده‌اند که راه را برای رسیدن به صلح مساعد می‌سازد.

به نقل از رویترز، منابعی گفته است که امریکا پذیرفته پس از این توافق‌نامه ظرف مدت ۱۸ ماه نیروهایش را از افغانستان بیرون کند.

هرچند تاکنون دو طرف به گونه رسمی در این مورد چیزی نگفته‌اند، ولی برخی منابع از میان طالبان این مسئله را تایید کرده‌اند. سفارت امریکا تاکنون در این مورد چیزی نگفته است.

در همین حال، زلمی خلیلزاد نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان، دوحه را به مقصد کابل ترک کرده و پس از انجام مذاکرات با طالبان با مقامات دولت کابل دیدار می کند.

آقای خلیلزاد نسبت به این گفت‌وگوها ابراز رضایت کرده و گفته که در آن «پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای در مورد مسایل حیاتی» صورت گرفته است.

خلیلزاد در توییتر نوشته:« ما با استفاده از روندی که به وجود آمده، به گفت‌وگوهای خود ادامه خواهیم داد. هنوز یک تعداد مسایل باقی‌ است که لازم است روی‌شان کار صورت گیرد. تا زمانی که روی همه‌چیز توافق نشده است، توافقات نهایی نیست؛ و این «همه‌چیز»، شامل یک گفت‌گوی بین‌الافغانی و نیز آتش‌بس همه‌جانبه می‌شود.»

منابع طالبان همچنان گفته‌اند که در حال نهایی کردن برنامه‌ای برای آتش‌بس در افغانستان هستند و اینکه پس از اجرایی شدن این برنامه، با دولت افغانستان وارد گفت‌وگو خواهند شد.

سایر مواد این توافق‌نامه، از قول منابع طالبان رهایی زندانیان این گروه، بیرون شدن نام اعضای طالبان از فهرست سیاه سازمان ملل متحد و احتمال ایجاد یک اداره موقت در کابل است.

هرچند تاکنون توافق طالبان و امریکا به صورت رسمی مکتوب نشده، ولی رییس جمهور غنی در روز ثبت نام به عنوان نامزد ریاست جمهوری شدیداً از طرح یک حکومت موقت عصبانی شد. او در مورد توافق طالبان و امریکایی‌ها نیز موضع سخت گرفته و گفته که هرگونه توافق بدون حضور کابل و کشورهای منطقه محکوم به شکست است.

با این همه، گزارش شد که معصوم ستانکزی رییس عمومی امنیت ملی شام امروز کابل را به مقصد دوحه به منظور انجام گفت‌وگوهای صلح ترک کرده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا