برگزیدهمنطقه

مسکو، در پی تامین صلح یا تقویت طالبان؟

حکومت افغانستان تصمیم گرفته است تا یازده روز دیگر در نشستی با اشتراک برخی کشورهای منطقه به میزبانی روسیه، در مورد روند صلح افغانستان‌، شرکت کند.

در حالی‌که ائتلاف‌های جدیدی در منطقه در حال شکل‌گیری است، مسکو تصمیم دارد نشست صلح افغانستان را به تاریخ ۱۴ اپریل میزبانی کند. برای دومین‌بار است که مسکو نشست گفت‌وگوهای صلح را برگزار می‌کند.

در اولین نشست مسکو، افغانستان نماینده‌ای نداشت و ایالات متحده امریکا با توجه به این‌که دعوت شده بود، غایب جلسه بود.

شاه حسین مرتضوی، سرپرست دفتر سخنگوی ریاست جمهوری روز گذشته در یک نشست خبری در کابل گفت:” هر نشستی که در رابطه با افغانستان باشد، نماینده افغانستان باید در آن حضور داشته باشد. در غیاب افغانستان هیچ کشوری نمی‌تواند در مورد ما تصمیم بگیرد؛ به این خاطر است که افغانستان در نشست مسکو هیئت می‌فرستد”.

کنفرانس مسکو با تمرکز روی امنیت در افغانستان و دورنمای آن برگزار می‌شود و نمایندگان کشورهای آسیای مرکزی، چین، هند، ایران، پاکستان و امریکا نیز در آن دعوت شده‌اند. در این میان، اما امریکا گفته است که نماینده‌اش را به این نشست نمی‌فرستد.

ماریا زاخاووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در واکنش به ممانعت امریکا برای حضور در این نشست نیز گفت: ما از  این‌که واشنگتن دعوت ما را برای شرکت در نشست صلح افغانستان رد کرده است، ابزار تاسف می‌کنیم، چون امریکا می‌تواند نقش موثری در پایان دادن جنگ در این کشور بازی کند.

وی همچنان افزود:« ما بنا به درخواست امریکا که قبلاً علاقمندی خود را به شرکت در این نشست نشان داده بود، از آنها دعوت کردیم تا در این دور از گفت‌وگوها شرکت کنند، اما آن‌ها این دعوت را نیز رد کردند.

گفته می‌شود که روسیه به منظور جلوگیری از ورود جنگجویان داعش به کشورهای آسیای میانه، طالبان را تقویت  می‌کند تا در مقابل  داعش بجنگد. اما اخیراً ضمیر کابلوف، نماینده روسیه در افغانستان، گفته است:  شرط طالبان برای خروج نیروهای خارجی از افغانستان قابل قبول است.

این در حالی است که حکومت افغانستان از کشورهای منطقه خواست تا تنها با دولت مشروع این کشور در تماس باشند.

آقای مرتضوی افزود: افغانستان علاقه‌مند نیست که به میدان مقابله‌‌ی منافع دیگر کشورها تبدیل شود، بنابراین در صدد این هستیم تا منافع کشورها را به هم گره بزنیم.

مرتضوی گفت: تاکید ما این است که رابطه کشورهای منطقه با افغانستان دولت‌محور باشد و براساس احترام متقابل استوار بماند.

به باور حکومت افغانستان، تروریزم همان‌گونه که خطری برای افغانستان است؛ می‌تواند برای کشورهای منطقه نیز خطرساز باشد. این در حالی است که یک هیئت نظامی روسیه اخیراً از منطقه قبایلی پاکستان دیدار کرده است؛ جایی که به باور حکومت افغانستان، طالبان و سایر گروه‌های تروریستی در آن تمویل، تجهیز و برای جنگ به افغانستان فرستاده می‌شوند.

گفته می‌شود در شمال و شمال‌شرق کشور، روسیه تلاش دارد همزمان با نزدیک‌شدن به کنفرانس مسکو، در قسمت تجهیز و تسلیح گروه‌های مسلح طالبان و تشدید درگیری‌ها نیز فعال باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا