آخرین اخبارمنطقه

مسکو به زودی میزبان حسن روحانی خواهد بود

معاون سیاسی دفتر رییس‌جمهور ایران گفته است که حسن روحانی، رییس‌جمهور ایران به دعوت رسمی ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه، به زودی راهی مسکو خواهد شد.
حمید ابوطالبی، معاون سیاسی دفتر رییس‌جمهور ایران در توئیتر خود نوشت که با توجه به جایگاه جهانی، توانمندی‌های استراتژیک و قدرت منطقه‌ای ایران، ضرورت بررسی تحولات بین‌المللی و تعامل میان قدرت‌های اصلی منطقه برای ارتقای ثبات و مقابله با تروریزم، حسن روحانی، رییس‌جمهور ایران به دعوت رسمی ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه به زودی عازم مسکو خواهد شد.
مناسبات ایران و روسیه با در نظرداشت شرایط منطقه، بیشتر از هر زمانی دیگر در حال گسترش است. سفر سال ۱۳۹۴ ویلادیمیر پوتین به تهران به منظور اشتراک در کنفرانس کشورهای صادر کنندگان گاز و دیدارش با مقامات بلندپایه ایران، از جمله آیت‌الله سید علی خامنه‌ای، رهبر این کشور، بسیار مهم و حساس بود، به طوریکه حتی نشست صادر کنندگان گاز در تهران را تحت شعاع خود قرار داد.
در این دیدار آیت‌الله سید علی خامنه‌ای، پوتین را شخصیت برجسته و سیاست‌های او را مبتکرانه و عامل اقتدار روسیه در منطقه دانست. ویلادیمیر پوتین نیز اعلام کرد که روسیه به شرکای خود از پشت خنجر نخواهد زد و اقدامی بر ضد دوستان خود انجام نمی‌دهد.
همکاری ایران و روسیه برای مبارزه با تروریزم جهانی و حمایت‌های این دو کشور از بشار اسد و جلوگیری از گسترش نفوذ امریکا و ناتو در منطقه بسیار چشم‌گیر است. اقدامات اخیر روسیه در نبرد با داعش، تهران و مسکو را بیش از هر زمانی، به یک دیگر نزدیک کرده است و ایران بخشی از قلمرو دریایی و هوایی خود را برای مبارزه با داعش در اختیار روسیه قرار داد.
موضع روسیه در مذاکرات برجام و حمایت‌های این کشور از پرونده اتمی تهران در برابر فشارهای غرب همواره مورد تمجید مقامات ایرانی قرار گرفته است. روس‌ها تلاش دارد تا اعتماد ایران را به دست بیاورد و ثابت کند که مسکو همیشه شریک مطمئن برای تهران است.
دعوت رسمی پوتین از حسن روحانی برای سفر به روسیه در شرایط بحران‌های منطقه‌ای حایز اهمیت است. نگرانی‌های اخیر روسیه در قبال گسترش داعش در افغانستان و تهدید امنیت مرزهای جنوبی این کشور و متحدانش مشهود است. روسیه و ایران به عنوان همسایگان افغانستان که سرحد طولانی با این کشور دارند، از گسترش گروه‌های تروریستی در این کشور نگرانند و این دیدار می‌تواند بخشی از آجندای این گفت‌وگوها را تشکیل دهد.
گسترش همکاری‌های اقتصادی و امنیتی ایران و روسیه در شرایط که مسکو هنوز زیر فشار تحریم‌های امریکا و اروپا قرار دارد و از جانب دیگر ایران نیز از بد عهدی امریکایی‌ها در برابر برجام شکایت دارد، می‌تواند این دو کشور را بیشتر از هر زمان دیگر نزدیک کند. گزارش‌های در این اواخر منتشر شد مبنی بر اینکه ایران در روزهای آینده چندین جنگنده (سوخوی- ۳۰) و چرخ‌بال از روسیه دریافت خواهد کرد. همچنان این دو کشور بر سر فروش گاز به اتحادیه اروپا و بعضی کشورهای منطقه‌ای به توافق همه‌جانبه نیاز دارد تا صادرات گاز شان را به صورت هماهنگ انجام دهد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا