آخرین اخبارجهانسیاست

مسکو نگران نفوذ دوباره امریکا در افغانستان است

خبرگزاری دید: نماینده پوتین برای افغانستان روز یکشنبه به روزنامه هندو گفته که کرملین نگران تلاش‌های امریکا برای احیای نفوذ و قابلیت‌هایش در افغانستان است.

ضمیر کابلوف افزوده که روند به رسمیت شناخته شدن طا-لبان آغاز شده اما حکومت یک دست قومی آن‌ها مانع اصلی در برابر کسب اعتبار بین‌المللی است.

کابلوف گفت: «روسیه به طور مشخص نگران تلاش‌‌های جاری امریکا برای به دست آوردن توانایی کنترول و اعمال نفوذ بر وضعیت کنونی افغانستان و از جمله ایجاد تاسیسات نظامی در کشورهای همسایه است».

در این مصاحبه، نماینده رییس‌جمهور روسیه بیشتر از هر مقام بلندپایه خارجی دیگر ارزیابی مثبت از طا-لبان و عملکرد آن ارایه کرد. او به رغم اظهارات متحدان روسیه در آسیای میانه در مورد تهدید گروه‌های تروریستی در افغانستان، حکومت «کارآمد» طا-لبان را ستود که در مبارزه با داعش و دیگر گروه‌های تروریستی «جدی» است.

طا-لبان حضور گروه‌های تروریستی در افغانستان را انکار می‌کنند و اظهارات حکومت پاکستان در مورد فعالیت‌های تحریک طا-لبان پاکستانی را در افغانستان «اتهام بی‌اساس» خوانده اند.

نماینده رییس‌ جمهور روسیه به روزنامه هندو گفت که روند به رسمیت شناخته شدن طا-لبان با اشتراک نمایندگان آن‌ها در نشست‌های منطقه‌ای از جمله فارمت مسکو در ماه نوامبر، آغاز شده است. اما، او فقدان مشروعیت داخلی طا-لبان را معضل اصلی در برابر رسمیت آن‌ها توصیف کرد.

کابلوف گفت: «به رسمیت شناخته شدن طا-لبان در سطح بین‌المللی بستگی به تطبیق شرایط زیر از سوی کابل دارد: تکمیل روند مصالحه بین‌الافغانی، ایجاد ساختار فراگیر قدرت، محو تهدید تروریزم و موادمخدر و رعایت اصول بنیادین حقوق بشر».

نماینده روسیه نارضایتی خود را از عملکرد نصیر فایق نماینده کنونی افغانستان در سازمان ملل ابراز داشت و از او به علت رای دادن به «قطعنامه‌های ضد روسی» در سازمان ملل انتقاد کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا