آخرین اخبارافغانستانروند صلحسیاستگزارش

مسیر ناهموار صلح؛ صف جمهوریت باید تقویت شود!

بیشتر از ده روز از دور دوم مذاکرات صلح می‌گذرد. طولانی شدن گفت‌وگوهای صلح، مردم و برخی از سیاسیون را نسبت به این پروسه بی‌باور کرده و مسیر دست یافتن به صلح را در کشور ناهموار و ناممکن ساخته است. گزارش حاضر دیدگاه شماری از سیاسیون و آگاهان در پیوند به مسیر ناهموار صلح، فرصت‌ها و چالش‌های موجود در این مسیر را تبیین کرده است. به گزارش خبرگزاری دید، امروز پنج‌شنبه(۲ دلو) برنامه‌ای زیر نام «مسیر ناهموار صلح؛ فرصت‌ها و چالش‌ها» از سوی حزب حرکت اسلامی ملت افغانستان در کابل برگزار گردید.
سید حسین هادی فرزند سیدمحمد هادی هادی رهبر حزب حرکت اسلامی ملت افغانستان، پروسه صلح دوحه را فاقد نتیجه خوانده و گفت: مذاکرات صلح به نتجه نمی‌رسد، زیرا در حال حاضر کابل به میدان رقابت‌های قومی تبدیل شده است، کابل به قوم‌های جداگانه پارچه پارچه شده است و وضعیت دهۀ هفتاد را تداعی می‌کند.

سید هادی هادی
او افزود: این که مردم نگران خروج نیروهای امریکایی از کشور هستند، حکومت و طالبان منتظر تصمیم دولت جدید امریکا هستند، پروسه صلح در بیرون از کشور انجام می‌شود، همه این‌ها چالش بزرگ در مسیر صلح است، مسیر ناهموار صلح یعنی صلح از بیرون مدیریت شود و مردم ما هر روز کشته شوند.

سید حسین هادی
ذبیح‌الله مجددی رهبر حزب جبهه ملی نجات افغانستان نیز در این برنامه صحبت کرد. او وجود یک «گروه سوم» را در مذاکرات صلح سازنده خوانده و گفت: صلح با گفت‌وگوی دو متخاصم به وجود نمی‌آید، گروه‌های متخاصم با هم جنگ می‌کنند نه صلح، یک گروه سوم و بی‌طرف باید به عنوان میانجی شکل بگیرد.

مجددی
از سویی هم او تصریح کرد: طالبان هیچ دلیل موجه برای رد قانون اساسی افغانستان ندارند، زیرا قانون اساسی ما در هیچ موردی مخالف ارزش‌های اسلامی نیست، قوانین بین‌المللی آمده، اما هیچ کدام مخالف قوانین اسلام نیست.
غلام حسین ناصری نماینده مجلس، جنگ را خلاف فطرت انسانی خوانده و گفت: جنگ یک حرکت قصدی است، در ذات انسان وجود ندارد، جنگ خلاف فطرت انسانی بالای مردم افغانستان به عنوان یک حرکت قصدی تحمیل شده است.
او پروسه صلح جاری را نیز تحمیلی خوانده و افزود: جنگ افغانستان یک جنگ استخباراتی و تحمیلی است، صلح جاری نیز تحمیلی است، مردم افغانستان در پروسه صلح فاقد تصمیم‌گری استند، این صلح زمانی به نتیجه می‌رسد که دست استخبارات بیرونی از پروسه برداشته شود.

غلام حسین ناصری
این عضو مجلس نمایندگان با اشاره به استیضاح زلمی خلیلزاد در کانگرس و مجلس سنای امریکا، تصریح کرد: کانگرس و مجلس سنای امریکا زلمی خلیلزاد را احضار و در باره تفاهم‌نامه دوحه وضاحت خواست؛ اما این توضیح بیرون داده نشد.
سیدعبدالقیوم سجادی نماینده مجلس، واگذاری بخشی از جغرافیا را به شورشیان تجربه ناکام خوانده و بیان داشت: منازعه و صلح پنجاه ساله کشور کلمبیا نشان داد که واگذاری جغرافیا به دست شورشیان یک تجربه ناموفق است، اگر بخشی از جغرافیای افغانستان نیز پس از صلح به طالبان سپرده شود، نتیجه بد در پی خواهد داشت.

عبدالقیوم سجادی
او اختلافات سیاسیون را چالش بزرگ در پروسه صلح خوانده و تصریح کرد: چالش بزرگ در پروسه صلح شقاق سیاسی در داخل افغانستان است، آدرس طالبان مشخص است و امریکا می‌داند که با کی صحبت کند، اما این طرف هیچ معلوم نیست.
در حالی مسیر ناهموار صلح در کابل به بررسی گرفته می‌شود که بیشتر از سه ماه از دور نخست و اضافه‌تر از ده روز از دور دوم مذاکرات صلح میان هیئت دولت و گروه طالبان گذشته است، اما هنوز هردو طرف روی کارشیوه یا آجندای مذاکرات به توافق نرسیده‌‌اند.

احمد ولی مسعود
مهم‌ترین بخش کارشیوه نزد هیئت دولت توقف جنگ و برقراری آتش‌بس سراسری در کشور است، اما برای گروه طالبان این بخش مهم نبوده و روی نوع نظام آینده یا نظام پساصلح تأکید می‌کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا