آخرین اخبارجهانسیاست

مشارکت «نامحدود» چین و روسیه در بحبوحه تنش با غرب

خبرگزاری‌ دید: چین و روسیه در روز افتتاحیه بازی‌های المپیک زمستانی مشارکت «نامحدود» دو کشور را اعلام کرده و از یکدیگر در مورد بُن‌بست اوکراین و تایوان حمایت کردند و قول دادند که علیه غرب همکاری بیشتری داشته باشند.


به نقل از رویترز، رییس‌ جمهور شی جین‌ پینگ روز گذشته میزبان ولادیمیر پوتین رییس‌ جمهور فدراتیف روسیه بود؛ جایی که رهبران دو کشور بیان داشتند روابط آن‌ها برتر‌ از هر اتحاد دوران جنگ سرد است.
رهبران دو کشور در زمینه فضا، تغییرات اقلیمی، هوش مصنوعی و کنترول اینترنت با یکدیگر همکاری خواهند کرد.
پکن از درخواست روسیه مبنی بر عدم پذیرش اوکراین در ناتو حمایت کرد.
دو کشور همچنین نسبت به اتحاد دفاعی AUKUS که شامل استرالیا، بریتانیا و ایالات متحده است، ابراز نگرانی کردند.
رهبران چین و روسیه پس از دیدار در بیانیه مشترکی گفتند: دوستی بین دو کشور هیچ محدودیتی ندارد، هیچ زمینه «ممنوع» در همکاری وجود ندارد.
این توافق جزیی‌ترین و قاطعانه‌ترین تصمیم روسیه و چین برای همکاری با یکدیگر در ایجاد نظم بین‌المللی جدید بر اساس دیدگاه‌های شان در رابطه به حقوق بشر و دموکراسی است.
پوتین با استفاده از این فرصت قرارداد جدید گاز به ارزش ۱۱۷٫۵ میلیون دالر را با چین امضا و وعده داد صادرات خاور دور روسیه را افزایش دهد.
اداره کل گمرکات چین نیز در اطلاعیه‌ای گفته است که چین و روسیه توافق‌نامه شناسایی متقابل اپراتور اقتصادی (AEO) امضا کردند تا همکاری‌های گمرکی و روابط تجاری خود را تسهیل کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا