آخرین اخبارجهانسیاست

مشاور امنیت ملی هند: همکاری منطقه در مقابله با تروریزم ضروری است

خبرگزاری دید: مشاور امنیت ملی هند گفته است که تروریزم به تهدید اصلی در منطقه تبدیل شده و به همکاری اطلاعاتی و امنیتی منطقه نیاز دارد.

اجیت دوول مشاور امنیت ملی هند روز گذشته در پنجمین نشست مشاوران امنیت ملی درباره افغانستان در مسکو شرکت نمود و بر تعهد هند به مردم افغانستان تاکید کرد.

دوول در سخنرانی خود به روابط تاریخی و ویژه هند و افغانستان اشاره کرد و رفاه و نیازهای بشردوستانه مردم افغانستان را مهم‌ترین اولویت دهلی نو خواند.

در رابطه به تروریزم، این مقام ارشد هند بر اهمیت قطعنامه ۲۵۹۳ (۲۰۲۱) شورای امنیت سازمان ملل تاکید کرد.

وی گفت: هند از گفت‌وگوهای سازنده در مورد وضعیت افغانستان که برای امنیت کل منطقه حیاتی است، استقبال می‌کند.

وی در مورد مسایل مربوط به گروه‌های تروریستی مانند داعش و لشکر طیبه و جیش محمد خواستار تشدید همکاری‌های اطلاعاتی و امنیتی بین کشورهای منطقه شد.

اجیت دوول تصریح کرد که نباید به هیچ کشوری اجازه داده شود تا از خاک افغانستان برای صدور تروریزم و رادیکالیزاسیون استفاده کند و منابع طبیعی افغانستان باید ابتدا برای رفاه مردم افغانستان استفاده شود.

وی افزود: نگرانی‌ها در افغانستان تحت کنترول طالبان در مورد این‌که گروه‌های تروریستی، از جمله بسیاری از گروه‌های ضد هند، ممکن محیط مناسب پیدا کنند افزایش یافته است.

مشاور امنیت ملی هند توضیح داد که هند همچنان یک ذینفع مهم در افغانستان خواهد بود و همیشه از مردم افغانستان در تلاش برای بازسازی کشورشان حمایت خواهد کرد.

او بر اهمیت تشکیل یک نظام فراگیر و نمادین برای رفاه کل جامعه افغانستان تاکید کرد.

در این نشست روسای امنیتی هند، ایران، قزاقستان، قرقیزستان، چین، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبیکستان حضور داشتند که در آن موضوعات مختلف مربوط به افغانستان از جمله وضعیت امنیتی و چالش‌های انسانی پیش‌روی این کشور به بحث و بررسی گرفته شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا